دلایل اصلی بیرون آوردن زبان در نوزادان

به گزارش تور یونان ارزان، بیرون آوردن زبان در نوزادان پدیده کاملاً شایعی است، ولی ظاهراً این کار برای بسیاری از والدین سوال برانگیز است. آیا بیرون آوردن زبان در نوزادان فقط یک واکنش غیرارادی ساده است!

دلایل اصلی بیرون آوردن زبان در نوزادان

به گزارش خبرنگاران به نقل از نی نی پلاس ،یکی از بیشترین سوالاتی که در سال 2014 توسط والدین در اینترنت جستجو شده این است که چرا نوزادم زبانش را بیرون می آورد؟ با اینکه این سوال در وهله اول خنده دار به نظر می رسد، ولی بقدری باعث نگرانی والدین شده که برای یافتن جواب این سوال به جستجو در اینترنت بپردازند. در میان پاسخ های گوناگون یافت شده در اینترنت مواردی وجود دارد که موجب نگرانی بیشتر والدین می گردد. آیا نوزاد برای خنداندن ما زبانش را بیرون می آورد یا می خواهد بفهماند که به چیزی احتیاج دارد یا بیمار شده است.

این نگرانی وقتی بیشتر می گردد که نوزاد هنوز حرف زدن یاد نگرفته و از طرفی والدین هم می خواهند به سرعت احتیاج کودک خود را شناسایی نموده و به آن پاسخ دهند. به همین دلیل در این مطالب کوشش نموده ایم دلایل مختلفی که موجب می گردد نوزاد زبانش را بیرون بیاورد را جمع آوری کنیم.

بیرون آوردن زبان در نوزادان می تواند به دلایل زیر باشد:

1- رفلکس های تغذیه با شیر مادر

بیرون آوردن زبان در برخی از نوزادان مربوط به رفلکس های تغذیه با شیر مادر است. در واقع نوزادان شیر خواره با بیرون آوردن زبان گرسنگی خود را به مادر نشان می دهند. این دسته از بچه ها به محض اینکه غذا خوردن با قاشق را یاد گرفتند انجام این کار را متوقف می نمایند.

2- تقلید از اطرافیان

نوزاد شما در حدود دو ماهگی آغاز به تقلید می نماید. او والدین و خواهر و برادرهای خود را دیده و کوشش می نماید حرکات آنها را تقلید کند و یکی از آسان ترین کارها برای تقلید، بیرون آوردن زبان است! نوزاد برای انجام این کار نه به دندان احتیاجی دارد و نه به حرف زدن بلکه فقط کافی است زبانش را بیرون بیاورد. پس بهتر است پیش از نگران شدن دنبال یافتن فردی از اطرافیانتان باشید که زبانش را برای نوزاد درمی آورد و آنوقت متوجه خواهید شد که نوزاد این کار را برای اولین بار از چه کسی تقلید نموده است.

3- اکتشاف نا شناخته ها

بسیاری از کارهایی که نوزاد با دست ها و یا صورتش انجام می دهد برای آن است که می خواهد با بدن خود بیشتر آشنا گردد. فراموش نکنیم که او هنوز خیلی چیزها را باید یاد بگیرد و این کار را با دست ها، پاها و صورتش آغاز می نماید. درست همان طور که نوزاد گاهی انگشتان دستش را آنقدر در دهانش فرو می نماید که حالت تهوع به او دست می دهد. به همین ترتیب هم ممکن است گاهی زبانش را بیرون بیاورد. البته نوزادانی هم هستند که موقع تمرکز زبان خود را بیرون می آورند که این پدیده هم کاملاً طبیعی است.

4- برفک دهان

اگر موقعی که نوزاد زبانش را بیرون می آورد بر روی زبان او لکه های سفیدی شبیه شیر دلمه بسته دیدید احتمالاً نوزادتان دچار برفک شده است. برفک نوعی عفونت قارچی است که معمولاً در عرض چند روز خود به خود رفع می گردد، ولی در صورتی که این مساله در شیر خوردن نوزاد ایجاد اشکال کرد بهتر است سریعاً با یک پزشک مشورت کنید. درمان ها در فرایند بهبودی بسیار اثر بخش هستند.

5- گرفتگی بینی

گرفتگی بینی نوزاد نیز می تواند یکی از علل بیرون آوردن زبان نوزاد باشد، چون بیرون آوردن زبان، تنفس از دهان را برای نوزاد آسان تر می نماید. از قلم نیاندازید که در صورت ابتلا به سرماخوردگی آب کافی برای نوشیدن به نوزاد بدهید، چون بیرون آوردن زبان باعث خشکی بیشتر دهان شده و در نتیجه منجر به ناآرامی و بدخلق شدن او خواهد شد.

6- گلو درد

اگر نوزاد موقع بیرون آوردن زبان چهره ای کاملاً جدی و ظاهری رنجور و بیمار داشته باشد احتمالاً مشکل مهمتری مطرح است. ممکن است نوزاد به دلیل ابتلا به عفونت گلو دچار گلودرد شده و یا مشکل دیگری در دهان و گلو داشته باشد. در این صورت بدون معطلی با پزشک خود تماس بگیرید. پزشک با یک معاینه ساده و چند پرسش و پاسخ به شما یاری می نماید که بفهمید آیا این مساله نگران نماینده است یا خیر.

7- رفلکس گوارشی

با وجودی که نشانه های بالینی در تمام نوزادان یکسان نیست ولی بسیاری از والدین پیش از تشخیص قطعی دلیل بیرون آوردن زبان فرزندشان، ترشح زیاد بزاق را نشانه اولیه بیماری نوزاد خود می پندارند. بر همین اساس بر آن شدیم که این مورد را نیز در فهرست خود بگنجانیم.

رفلکس گوارشی درست بر عکس بالا آوردن شیر که یک مساله کاملاً طبیعی است با درد همراه بوده و نسبت به موارد مطرح شده بسیار جدی تر است. اگر نوزاد بعد از هر بار شیر خوردن مقداری از آن را با درد بالا می آورد یا سروگردنش را به عقب خم نموده و یا اینکه دارای مسائل بلع است حتماً با پزشک خود مشورت کنید. رفلکس گوارشی با ایجاد اختلال در تغذیه نوزاد باعث لاغری و کاهش وزن او خواهد شد. البته این مشکل با یاری پزشک به راحتی قابل درمان و کنترل است.

8- سندرم داون یا تریزومی 21

و پایان اینکه نوزادان مبتلا به سندرم داون یا تریزومی 21 نسبت به سایر نوزادان زبان عظیمتری دارند. به این پدیده ماکروگلوسی گفته می گردد. در نوزادان مبتلا به تریزومی 21 زبان به دلیل عظیم بودن از حفره دهانی بیرون می زند. به همین دلیل بیرون آوردن زبان در این دسته از بچه ها امری کاملاً طبیعی است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 5 بهمن 1399 بروزرسانی: 5 بهمن 1399 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 1461

به "دلایل اصلی بیرون آوردن زبان در نوزادان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل اصلی بیرون آوردن زبان در نوزادان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید