دو رییس الوزرا در یک خانه!

به گزارش تور یونان ارزان، خانه ای که در تهران به تناوب به نام های خانه قوام الدوله و خانه وثوق الدوله خوانده می گردد، یکی از زیباترین خانه های تاریخی تهران است

دو رییس الوزرا در یک خانه!

خبرنگاران: خانه ای که در تهران به تناوب به نام های خانه قوام الدوله و خانه وثوق الدوله خوانده می گردد، یکی از زیباترین خانه های تاریخی تهران است و گمان می رود که از هر خانه دیگری در این شهر قدیمی تر باشد؛ خصوصاً که سبک و سیاق خانه تا حد زیادی سبک معماری ماقبل قاجار، یعنی دوره زندیه را منعکس می نماید.

صاحب اصلی و اولیه این خانه، میرزا محمدخان قوام الدوله از دیوانسالاران بانفوذ ایران در دوره قاجار است. آنچه باعث معروفیت او در میان دیگر دیوانسالاران قاجاری شده است، معروفیت و اعتبار دو تن از نوه های او به اسامی وثوق الدوله و قوام السلطنه است که هر دو نقش مهمی را در صحنه سیاسی ایران بازی نموده اند. حسن وثوق ملقب به وثوق الدوله که یکی از مالکان این خانه بوده است، دو بار به حکم احمدشاه قاجار به مقام ریاست الوزرایی رسید. مهم ترین و در عین حال، شرم آورترین کار او، امضای قرارداد 1919 با دولت انگلستان بود که ایران را در مقابل پاره ای امتیازات، تحت الحمایه دولت انگلستان قرار می داد. البته این قرارداد با مخالفت قاطبه مردم لغو شد و کابینه وثوق الدوله هم سقوط کرد، اما او را به صورت رجل بدنام تاریخ ایران ماندگار کرد.

اهمیت این خانه، بیشتر به جهت تزیینات نفیس و نقاشی های دیواری تالار نقاشی و تالارآینه است که تلفیقی از سبک ایرانی و اروپایی را به نمایش می گذارد. بعلاوه در تالار آینه، گراورهایی از چهره زنان اروپایی در قاب آیینه قرار گرفته است.خانه قوام الدوله از دهه 40 تا کنون چندین بار مورد بازسازی قرار گرفته و اکنون به عنوان دفتر کمیته ملی ایکوموس (شورای بین المللی بناهای تاریخی) مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 9 دی 1402 بروزرسانی: 9 دی 1402 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 2374

به "دو رییس الوزرا در یک خانه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دو رییس الوزرا در یک خانه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید