دیداب هرسال، توسعه یک تکنولوژی جدید

به گزارش تور یونان ارزان، استارتاپ دیداب؛ جایی که از ترکیب نوآوری با تکنولوژی های سخت افزاری محصولاتی خارق العاده شکل می گیرد.

دیداب هرسال، توسعه یک تکنولوژی جدید

استارتاپ دیداب توسط رضا منتظری نمین بنیانگذاری شده است. رضا مهندسی مکانیک را در دانشگاه صنعتی شریف خوانده و دارنده چندین مدال المپیاد نجوم و فیزیک در مسابقات بین المللی است. او عاشق نوآوری در تکنولوژی است.

ایده دیداب چطور شکل گرفت و چرا تصمیم گرفتید این استارتاپ را راه اندازی کنید؟

روزی یکی از دوستانم با من تماس گرفت و گفت… آن تماس، شروع کار دیداب بود. دوستم در آن تماس تلفنی گفت: کارفرمایی دستگاهی قصد دارد که صدا را مثل لیزر فقط در یک راستا پرتاب کند.

مدتی است کوشش میکنیم اما پیروز نشده ایم. نظر تو چیست؟ از همین جا بود که استارتاپ دیداب کار خود را شروع کرد.

قبل از راه اندازی دیداب، مشغول چه کاری بودید؟

قبل از راه اندازی دیداب به کار تحقیقاتی مشغول بودیم. در دوره کارشناسی، در آزمایشگاه فیزیک پزشکی دانشکده فیزیک شریف با تیمی فوق العاده آشنا شدم و تحقیقاتی را در خصوص پدیده های عجیب فیزیکی شروع کردیم.

ولتاژ بیست هزار ولت به آب متصل میکردیم و حرکت آن را آنالیز میکردیم، یا مثلا یک حباب صابون را در میدان شدید الکتریکی قرار میدادیم تا بچرخد، و پدیده هایی گزارش کردیم که در دنیا ناشناخته بود.

حاصل این دوره چند مقاله ISI بود و آشنایی من با فضای تحقیق آکادمیک، و البته تیمی که بعدا هسته استارتاپ دیداب را شکل داد.

البته ژیش از دیداب استارتاپی دیگری شکل دادیم که محصولاتی در زمینه اپتیک فراوری میکرد. محصولاتی با تکنولوژی بالا مثل دوربین پلاریزه، هولوگرام های خراشی، تصاویر لنتیکولار، سیستم تصویربرداری سه بعدی و موارد دیگر.اما تجربه کم در حوزه کارافرینی و اشتباهات متعدد بعد از 4 سال این سیستم را به شکست کشاند.

استارتاپ دیداب دقیقا چه کاری انجام می دهد؟

آنچه دیداب به دنبال آن است، توسعه حداقل یک تکنولوژی جدید در هر سال است. تکنولوژی هایی که نوآورانه باشند و پتانسیل تجاری بالایی داشته باشند.

علاوه بر نوآورانه بودن و تکنولوژیک بودن، در دیداب تمرکز خاصی بر طراحی داریم. کوشش داریم ظاهر محصولاتی که توسعه می دهیم ساده، زیبا و مینیمال باشد.

و البته چون عاشق تکنولوژی های نوآورانه هستیم، در خصوص کارهای خودمان و تیم های نوآور دیگر در کانال های ارتباطی مان صحبت میکنیم.

تا به حال چه تکنولوژی هایی را در دیداب توسعه داده اید؟

قدم اول ما در دیداب، دستگاه تونل صدا بود. سال 97 بر توسعه و تجاری سازی این تکنولوژی متمرکز بودیم. دستگاهی که در کمال ناباوری صدا را مثل نور لیزر در یک راستا پخش می نماید.

یک نوعی اسپیکر است که اگر به سمت شما باشد، صدای آن را می شنوید، و دیگرانی که این دستگاه به سمت آنها نشانه نگرفته صدایی نمی شنوند. این دستگاه را تونل صدا نامیدیم.

قدم بعدی ما نمایشگری بود که تصویر سه بعدی معلق در هوا نمایش میداد. یک تجربه حیرت انگیز، با یک مکانیزم نسبتا ساده فیزیکی.

این دستگاه که در دنیا به هولوفن معروف شده، متشکل از چهار پره دوار است که حدود هزار ال ای دی رنگی روی آن نصب شده است. حاصل هولوفن تصویری با کیفیت و معلق در فضاست که توجه مخاطب را جلب میکند.

محصولات دیداب چه کاربردهایی دارند؟

کاربرد اصلی هر تونل صدا و هولوفن در تبلیغات است. نمایشگاه ها، فروشگاه ها، مراکز خرید و… . تونل صدا در هر جایی که صدا را میخواهیم ولی سروصدا نمی خواهیم کاربرد دارد.

تکلیف هولوفن هم تعیین است، نمایشگری است که مخاطب را متحیر میکند. و ترکیب این دو تکنولوژی هم حیرت انگیز می شود.

از چه زمانی استارتاپ خود را راه اندازی کردید؟

شکل گیری تیم دیداب به آذر 96 بازمی شود. دیداب در اردیبهشت ماه سال 97 در شتاب دهنده شریف پذیرش شد. همچنین اولین قرارداد سرمایه گذاری ما در مهر همان سال منعقد شد.در دی ماه امسال نیز به عنوان یک شرکت دانش بنیان ثبت شدیم.

کاربران چطور می توانند از خدمات دیداب استفاده نمایند؟

کاربران می توانند با دیداب تماس بگیرند و در خصوص احتیاج تعیینی که دارند صحبت نمایند. ما بسته هایی برای نمایشگاه ها و فروشگاه ها در نظر گرفته ایم، و از هر گونه پیشنهاد همکاری استقبال می کنیم.

سرمایه اولیه تان برای شروع کار چقدر بود؟

ما کار خود در شتاب دهنده شریف را با سرمایه ای اندک که حدود 30 میلیون تومان بود، شروع کردیم که به مرور با جذب سرمایه از یک Angel Investor و یک VC داستان بیشتر شد.

فرایند جذب سرمایه به کلیت ایده و استراتژی های تیم انسجام می بخشد و این می تواند از نظر اهمیت هم ارز خود سرمایه قرار بگیرد.

شیوه درآمدزایی تان چگونه است؟

ما این دستگاه ها را اجاره می دهیم، می فروشیم، و در طرح های بزرگتر در نظر داریم به عنوان یک پلتفرم تبلیغات محیطی از اینها استفاده کنیم.

تصور کنید در صدها نقطه پر تردد شهر یا در فروشگاه های زنجیره ای، دستگاه های جذابی تبلیغات مخاطبان را پخش نمایند. ما توانایی ایجاد چنین پلتفرمی را داریم و به این سمت پیش خواهیم رفت.

در حال حاضر در مراحل اولیه استفاده از این تکنولوژی ها قرار داریم، اما تا همینجا هردو دستگاه را در موارد متعددی اجاره داده ایم. بیشترین کاربرد آن در نمایشگاه ها بوده است. با شرکت های بزرگی مانند ایرانسل، بام لند، سانا سنتر و غیره کار نموده ایم.

برای معرفی استارتاپ خود و اینکه بیشتر شناخته بشوید، چه کارهایی انجام دادید؟

بیشتر کار ما B2B است، لذا با شرکت های مختلف سروکار داریم. فرایند فروش در این نوع کسب و کار ها معمولا مبتنی بر ارتباط مستقیم است.

با این وجود از آنجا که میخواهیم لذت نوآوری در تکنولوژی را با دیگران به اشتراک بگذاریم، حضورمان در شبکه های اجتماعی را تقویت نموده ایم.

مجله تکنولوژی DiDAB+ را در اینستاگرام راه انداخته ایم که در آن در خصوص تکنولوژی های جذاب در سطح دنیا صحبت میکنیم.

مهم ترین چالش پیش روی شما از وقتی که کارتان رو شروع کردید چه چیزی بوده؟

برای ما مهم ترین و اصلی ترین چالش از ابتای کار تا به امروز، موضوع فروش بوده است.

منبع: مجله شنبه
انتشار: 23 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 976

به "دیداب هرسال، توسعه یک تکنولوژی جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیداب هرسال، توسعه یک تکنولوژی جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید