راز کوچولوی کثیف تسلا

به گزارش تور یونان ارزان، 11 ایالت آمریکا خودروسازان را ملزم نموده اند تا درصدی از فروش خود را تا سال 2025 به خودرو هایی با آلایندگی صفر اختصاص دهند. چنانچه خودشان قادر به فراوری این خودرو ها نیستند، می بایست هزینه فراوری این خودرو ها را به شرکت هایی پرداخت نمایند که می توانند این خودرو ها را فراوری نمایند.

راز کوچولوی کثیف تسلا

تسلا درآمد خالص سالانه اش در سال 2020 را اعلام نموده است؛ اما یک نکته کوچک وجود دارد و آن اینکه درآمد این شرکت از محل فروش خودرو به مشتریان به دست نیامده است.

به گزارش خبرنگاران به نقل از سی ان ان، 11 ایالت آمریکا خودروسازان را ملزم نموده اند تا درصدی از فروش خود را تا سال 2025 به خودرو هایی با آلایندگی صفر اختصاص دهند. چنانچه خودشان قادر به فراوری این خودرو ها نیستند، می بایست هزینه فراوری این خودرو ها را به شرکت هایی پرداخت نمایند که می توانند این خودرو ها را فراوری نمایند. درواقع آن ها از شرکت هایی که فراورینماینده خودرو هایی با آلایندگی صفر هستند اعتبارات تنظیمی خریداری می نمایند. یکی از این شرکت ها، شرکت خودروسازی تسلاست که منحصراً خودروی برقی فراوری می نماید.

این تجارتی پرسود برای تسلاست و طی 5 سال اخیر رقمی در حدود 3.3 میلیارد دلار را نصیب این شرکت نموده است؛ لازم به ذکر است نیمی از این درآمد فقط در سال 2020 به حساب این شرکت واریز شده است.

تسلا سال گذشته 1.6 میلیارد دلار از محل فروش اعتبارات تنظیمی به دست آورد که بسیار بیشتر از درآمد ناخالص این شرکت با رقم 721 میلیون دلار بود. این به این معنی است که اگر تسلا می خواست روی فروش محصولاتش حساب کند در سال 2020 دچار ضرر اقتصادی شده بود.

گوردون جانسون، یکی از سهامداران عظیم شرکت تسلا و موسسه تحقیقاتی جی ال جِی، می گوید: فروش خودرو برای این بچه ها مایه ضرر است. آن ها به وسیله فروش اعتبارات تنظیمی به چنین پول هنگفتی دست پیدا نموده اند.

رؤسای اجرایی ارشد تسلا قبول دارند که شرکتشان نمی تواند برای مدت طولانی روی این منبع درآمدی حساب کند. مقام ارشد اقتصادی تسلا، زاخاری کِرکهورن، می گوید: این بخش به شدت پیش بینی ناپذیر است. فروش اعتبار تنظیمی دیگر نمی تواند برای همواره بخشی از تجارت باشد و ما هم قصد نداریم که کسب وکارمان را روی آن حوزه متمرکز کنیم.

تسلا می گوید مانند سایر شرکت ها منابع درآمدی متعددی دارد و با حساب کردن روی آن ها لازم نیست که به فروش اعتبارات تنظیمی متکی باشد. درآمد خالص این شرکت با کسر غرامت مبتنی بر سهام که رقمی معادل 1.7 میلیارد دلار بود، 2.5 میلیارد دلار اعلام شد.

درآمد حاصل از خودروسازی این شرکت بدونِ احتساب فروش اعتبارات تنظیمی رقمی معادل 5.4 میلیارد دلار بود و جریان نقدینگی این شرکت نسبت به سال قبل از آن 158 درصد رشد داشت و به 2.8 میلیارد دلار رسید. این درحالی بود که تسلا در سال 2018 در آستانه ورشکستگی قرار داشت.

حامیان تسلا می گویند که تسلا بعد از سال ها خسارت اقتصادی در بسیاری از این حوزه ها در حال کسب درآمد های کلان است.

جین مانستر، شریک تجاری شرکت لوپ ونچرس و یکی از تحلیلگران ارشد حوزه تکنولوژی، می گوید: بحث بین هوادارن و مظنونینِ شرکت تسلا به یک جنگ مذهبی تبدیل شده است. آن ها درباره دو چیز متفاوت بحث می نمایند. آن ها هرگز به توافق نخواهند رسید.

مانستر باور دارد که منتقدان شرکت تسلا زیاد از حد بر فروش اعتبارات توسط این شرکت و اینکه درآمد حاصل از فروش اعتبارات از درآمد خالص این شرکت فراتر رفته، متمرکز شده اند. او می گوید این شرکت خودروسازی در حال کسب موفقیت های اقتصادی است و بهترین شاخص آن نیز حاشیه سود ناخالص آن بعد از کسر درآمدی است که به وسیله فروش اعتبارات به دست آورده است.

آینده تسلا

عملکرد عالی شرکت تسلا - که در سال 2020 به بالای 743 درصد رسید-آن را تبدیل به یکی از ارزشمندترین شرکت های آمریکایی در دنیا نموده است. اما این شرکت در سال 2020 فقط 500000 خودرو به سراسر دنیا فروخت؛ درحالیکه بر طبق تخمین ها می بایست 70 میلیون خودرو می فروخت.

ارزش سهام تسلا اکنون با سهام 12 خودروساز عظیم که به صورت شرکت ادغام شده بیش از 90 درصد از خوردو های دنیا را تأمین می نمایند، برابری می نماید. آنچه اکنون شرکت تسلا از آن برخوردار است، اما سایر خودروسازان فاقد آن هستند، رشد سریع تسلاست. هفته گذشته این شرکت رشد 50 درصدی فروش سالانه را در سال های پیش روی خود پیش بینی کرد و انتظار دارد که در سال 2021 بسیار بهتر از سایر خودروسازانی عمل کند که کوشش می نمایند سطح فروش خود را به قبل از همه گیری برگردانند.

تسلا علی رغم سوددهی، وال استریت را ناامید نموده است

آینده صنعت خودروسازی به سمت تمام-برقی شدنِ خودرو ها پیش می رود که 2 علت برای آن متصور است: نخست احتیاج به فراوری خودرو هایی که بر اساس قوانین سختگیرانه زیست محیطی فراوری شوند و دوم افزایش عطش دنیای برای خودرو های برقی آن هم به این دلایل که خودرو های برقی نیروی کارگر و قطعات کمتری احتیاج دارند و هزینه ساخت آن ها در مقایسه با ساخت خودرو های سنتی بنزینی بسیار کمتر است.

مانستر می گوید: یکی از چیز هایی که بیشتر مردم بر سر آن توافق دارند آن است که آینده خودرو در دنیا، خودروی برقی است.

درحالیکه تسلا هم اکنون یکی از فراورینمایندگان برجسته خودرو های برقی است، اما تعداد سازندگان خودرو های برقی در حال افزایش است و تسلا با رقابتی سنگین روبرو شده است. شرکت فولکس واگن در فروش خودرو های برقی در اروپا گوی سبقت را از تسلا ربوده است. جنرال موتور هفته گذشته ابراز امیدواری کرد که تا سال 2035 به طور کامل به سمت فراوری خودرو هایی با آلایندگی صفر تغییر جهت خواهد داد.

منبع: CNN

ترجمه: سایت خبرنگاران

منبع: فرادید
انتشار: 14 اسفند 1399 بروزرسانی: 14 اسفند 1399 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 1538

به "راز کوچولوی کثیف تسلا" امتیاز دهید

1 کاربر به "راز کوچولوی کثیف تسلا" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز کوچولوی کثیف تسلا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید