سرنوشت نامعلوم پلاک بیست ودوم سیما؛ شبکه افق

به گزارش تور یونان ارزان، نزدیک به پنج سال از راه اندازی افق می گذرد، اما این شبکه تلویزیونی همچنان در برخی اصول اولیه مورد احتیاج برای اداره، پیشرفتی نداشته و این روزها بحث تعطیلی و ادغام آن هم مطرح است.

سرنوشت نامعلوم پلاک بیست ودوم سیما؛ شبکه افق

به گزارش خبرنگاران، چهار و نیم سال قبل، در کوران تاسیس شبکه های جدید بود که راه اندازی شبکه ای به نام افق به عنوان بیست و دومین کانال روی گیرنده دیجیتال اعلام شد.

این شبکه با رویکردی فرهنگی و با شعار به افق نگاه کن، خرداد ماه 93 پخش آزمایشی اش را آغاز کرد.

از همان بدو امر، صداوسیما افق را تقریبا مستقل از خود می دانست تا نسبتش با این شبکه، بیشتر نظارتی باشد. نقش سیدعزت الله ضرغامی (رییس وقت صداوسیما) هم در راه اندازی آن، تنها به اعلام خبری یک خطی درباره راه اندازی محدود شد و پس از آن بود که طبق انتظار، این شبکه به جناح فکری خاص سپرده شد. حتی گفته شد که نهادی خارج از صداوسیما به اداره آن می پردازد؛ شاهدش هم این بود که این شبکه اساسا در ساختمانی خارج از مجموعه صداوسیما فعالیت داشت.

مراسم افتتاح رسمی شبکه نیز برخلاف دیگر شبکه ها، با دعوت از خبرنگاران همراه نشد، بلکه در قالب برنامه ای تلویزیونی با اجرای نادر طالب زاده، راه اندازی افق اعلام شد و یک سال بعد بود که با آمدن محمد سرافراز، جشن یک سالگی شبکه برگزار گردید.

از آن موقع تاکنون، افق چهار و نیم سال فرصت داشته است که خود را به مخاطبش بقبولاند؛ همان طور که شبکه ای تقریبا هم سن و سال او مانند نسیم تا حد قابل توجهی توانست در ماموریتی که برایش معین گردیده است، موفق باشد.

البته در این مسیر قدم های مثبتی از سوی سازندگان برنامه های افق که معمولا از دایره ای محدود انتخاب می شوند، برداشته شد. مناظره های 180 درجه و برخی برنامه های گفت وگومحور سیاسی، بویژه با حواشی هایی که ایجاد کردند، تا حدودی دیده شدند اما این برنامه ها هم هرگز نتوانستند به بِرَندی تلویزیونی تبدیل شوند؛ تا در انتقال پیغام شبکه متبوعشان موفق بوده، مخاطب هم مصرانه پیگیر ادامه فراوری و پخششان باشد.

افق در مقطعی حتی سریال هم فراوری و پخش کرد. این شبکه که به یاری های سازمان هنری رسانه ای اوج دل بسته بود، سریال آسمان من را با موضوع امنیت پرواز روی آنتن برد اما انگار یاری های این مؤسسه وابسته به نهادی نظامی هم در حدی نبود که بتواند راهگشای مسائل این شبکه گردد و آن را از تعطیلی خاموش نجات دهد.

این گونه است که بیست و دومین شبکه رسانه ملی، در این سال ها نتوانسته روندی مطلوب را به لحاظ پیشرفت و تثبیت طی کند، بر تعداد ساعت های پخش برنامه های خود بیفزاید و حتی از ابتدایی ترین شرایط برنامه سازی در یک شبکه که آن هم راه اندازی گروه های برنامه ساز است، برخوردار گردد. علاوه بر این که آمارهای خود سازمان صداوسیما هم گویای این نبود که این شبکه در ارتباط گیری با مخاطب موفق عمل نموده است، شبکه تلویزیونی افق، حتی در زمینه اطلاع رسانی در سایر رسانه ها هم نتوانست صندلی در خوری برای خود دست و پا کند. شاید بتوان گفت، بیشتر، روزنامه صداوسیما و یکی دو رسانه با جهت گیری سیاسی خاص نزدیک به این شبکه بودند که مبلغ برنامه های آن شدند؛ و این خود شاهدی است بر این مدعا که افق در ارتباط گیری با مخاطبانش نتوانست توقعات را برآورده سازد.

این شرایط در خود سازمان صدا وس سیما هم جریان داشت؛ تا جایی که برای نمونه، وقتی مدیران شبکه های مختلف برای نشست خبری اعلام و معرفی برنامه های نوروزی دعوت می شدند، از حضور مدیر این شبکه خبری نبود، در اعلام کنداکتورها هم این شبکه خیلی وقت ها نادیده گرفته می شد.

در این شرایط افق سه ماه است که مدیر هم ندارد. با رفتن جواد رمضان نژاد به شبکه تهران، افق حالا بدون معین مدیر جدید به راهش ادامه می دهد و این روزها حرف از تعطیلی و ادغام آن با شبکه های دیگر هم مطرح است. هرچند خود دست اندرکاران شبکه این خبر را تایید نمی نمایند اما مسائل مالی شبکه که به تاخیر در پرداخت حقوق پرسنل انجامیده نیز شاهدی گردیده است بر این مدعا که بحث ادغام یا تعطیلی این شبکه وجود دارد. بحث رویکرد کوچک سازی بدنه رسانه ملی هم مزید بر این تصورها است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 136

به "سرنوشت نامعلوم پلاک بیست ودوم سیما؛ شبکه افق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت نامعلوم پلاک بیست ودوم سیما؛ شبکه افق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید