سفر الجبیر به عمان؛ کوشش آل سعود برای نجات از باتلاق یمن

به گزارش تور یونان ارزان، سفر اخیر عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان به عمان با وجود اختلافات میان دو طرف بر سَر مسائل سوریه و یمن توجه بسیاری از کارشناسان را به خود جلب نموده است.

سفر الجبیر به عمان؛ کوشش آل سعود برای نجات از باتلاق یمن

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران،با توجه به اختلافات عمیق میان عربستان سعودی و عمان در زمینه بحران های یمن و سوریه، سفر اخیر عادل الجبیر به مسقط و دیدار با یوسف بن علوی همتای عمانی خود، سؤلات بسیاری را در رابطه با اهداف پشت پرده ریاض از انجام این سفر در اذهان مطرح ساخت. سفر غیرمنتظره الجبیر به عمان در سایه تحولات کنونی منطقه و همچنین با توجه به اینکه عمان تنها کشور حاشیه خلیج فارس است که از یک سو در ائتلاف علیه یمن شرکت ننموده و از سوی دیگر روابط دیپلماتیک و سیاسی خود با دمشق را قطع ننموده است، بسیار عجیب و سؤال برانگیز به نظر می رسد.وزیر خارجه عربستان پس از دیدار با همتای عمانی خود در مسقط از محورهای مصاحبههای دوجانبه پرده برداشته و گفت: در جریان دیدار با همتای عمانی خود با وی درباره آخرین تحولات سوریه و یمن مصاحبه نموده و راهکارهای تقویت همکاریها میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس را نیز مورد آنالیز قرار دادیم. اکنون این سؤال پیش می آید که که چه چیزی عادل الجبیر را برآن داشت تا در این شرایط به عمان سفر کند؟

عربستان سعودی همیشه در راستای کاستن از اهمیت نقش عمان در تحولات منطقه کوشش نموده است. حتی پس از میزبانی مذاکرات هسته ای میان ایران و کشورهای 1+5 توسط عمان، کوشش ریاض برای بی اهمیت جلوه دادن نقش کشوری که به عنوان میانجی سنتی منطقه شناخته می گردد، افزایش پیدا کرد؛ اقدامی که روابط دو کشور را بیش از پیش تیره و تار ساخت.

از سوی دیگر، موضع عمان در قبال ائتلاف طوفان کوبنده علیه یمن به زعامت رژیم آل سعود و عدم قبول عضویت در این ائتلاف، اختلافات دو طرف را عمیق تر و آنها را بیش از پیش از یکدیگر دور ساخت. مقامات مسقط از همان روزهای ابتدایی تجاوز آشکار رژیم سعودی به مردم بی دفاع یمن و کشتار وحشیانه آنها خواهان توقف تجاوز و یافتن راهکاری سیاسی برای حل بحران یمن شدند؛ موضعی که هیچگاه به مذاق سعودیها خوش نیامد. در همان ماه های اولیه تجاوز آل سعود به یمن، عمان چند طرح برای توقف عملیات نظامی در این کشور و حل بحران به وسیله راهکارهای سیاسی مطرح نمود که آل سعود هیچگاه حاضر نشد حتی آنها را آنالیز کند. تحلیلگران بر این باورند اکنون که آل سعود در تحقق تمامی اهداف از پیش مشخص شده خود در یمن شکست خورده؛ یعنی از یک سو نتوانسته منصور هادی را به کرسی قدرت بازگرداند و از سوی دیگر در تسلط بر تنگه باب المندب ناکام مانده است، وزیر خارجه عربستان برای نجات کشور خود از باتلاقی که در حال غرق شدن در آن است، دست به دامان عمان برای میانجی گیری شده و به این کشور سفر نموده است.

آنالیز سفر وزیر خارجه عربستان سعودی به عمان از نظر زمانی نیز حائز اهمیت است، زیرا این سفر درست یک هفته پس از سفر یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان به دمشق و دیدارش با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه رخ داد؛ سفری که خشم گسترده مقامات سعودی و شخصِ عادل الجبیر را به دنبال داشت. وی در مورد این سفر گفته بود: ما در نیت مقامات عمانی تردید نداریم و همچنین شک نداریم که این سفر برای نزدیک تر کردن دیدگاه ها به یکدیگر در مورد سوریه صورت گرفته است. اشاره کنایه آمیز وزیر خارجه عربستان به سفر وزیر خارجه عمان به سوریه در حالی مطرح شد که یوسف بن علوی در جریان دیدار با بشار اسد در دمشق تأکید نموده بود: عمان همچنان به حمایت های خود از دولت و ملت سوریه ادامه می دهد. از سوی دیگر از نظر زمانی این دیدار درست دو هفته پیش از برگزاری مذاکرات سیاسی میان گروه های یمنی از جمله انصارالله و تیم اعزامی رئیس جمهور فراری یمن انجام شد.

با توجه به روابط نزدیک میان پادشاهی عمان و گروه های سیاسی مخالف دولت فراری یمن از یک سو و قریب الوقوع بودن مذاکرات سیاسی میان طرف های درگیر در یمن از سوی دیگر، عادل الجبیر با سفر به عمان کوشش نموده است تا حدودی از جزئیات آنچه که قرار است توسط مخالفان یمنی در این مذاکرات مطرح گردد، اطلاع پیدا کند.

علاوه بر این، به اعتقاد تحلیلگران، سفر روز آدینه گذشته عادل الجبیر به عمان یک نقطه ضعف بزرگ برای مقامات سعودی محسوب می گردد، زیرا سعودیها همیشه با عمان و نقش سازنده آن در حل اختلافات منطقه ای مشکل داشته اند؛ نقشی که یوسف بن علوی در جریان دیدار با همتای سعودی خود در مسقط باز هم به آن اشاره نموده صراحتا گفت: ما معتقدیم که بحران های یمن و سوریه باید به وسیله راهکارهای سیاسی حل گردد و برای تحقق این مهم به کوشش ها و رایزنی های دیپلماتیک خود ادامه می دهیم. بعضی کارشناسان سیاسی و تحلیلگران منطقه ای نیز سفر عادل الجبیر به مسقط را به مثابه اذعان رسمی آل سعود به نقش میانجی گرایانه عمان در حل اختلافات و بحران های منطقه ای می دانند. آنها بر این باورند که این سفر، حامل پیامی مبنی بر شکست سنگین آل سعود در یمن بوده است؛ شکستی که سعودیها را بر آن داشت تا به کشوری که در حل و فصل منازعات منطقه ای ید طولایی دارد، روی آورد.

پیش بینی اینکه عمان سعودی تا چه حدی می تواند در میانجی گری میان عربستان و یمن پیروز باشد، بسیار سخت و تقریبا غیرممکن است، زیرا نمی توان گفت مسقط تا چه اندازه پیروز به نزدیک کردن دیدگاه ها در مورد بحران یمن خواهد بود، تا بدین طریق عربستان از منجلاب یمن خارج گردد. با این وجود، یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان پس از دیدار با الجبیر تأکید کرد: مسقط با بکارگیری ابزارهای تشویق کننده و به وسیله کانال های دیپلماتیک به کوشش خود برای نزدیک کردن دیدگاه ها در یمن ادامه می دهد. وی اضافه کرد: کوشش می کنیم تا اگر راهکاری برای حل سیاسی بحران یمن به دست آمد، استمرار و ادامه آن را تضمین کنیم.

البته اشاره به این نکته نیز ضروری به نظر می رسد که بدون شک عربستان سعودی ـ نه به طور کامل ـ اما تا حدود زیادی دیپلماسی عمان در زمینه حل و فصل منازعات منطقه ای را قبول ندارد، با این حال در شرایط کنونی چاره ای جز تکیه بر این دیپلماسی برای نجات خود نمی بیند. علت این موضوع هم کاملا ساده و قابل لمس بوده و آن، این است که تحولات میدانی در سوریه و یمن بر خلاف اراده و برنامه ریزی های از پیش مشخص شده رژیم سعودی پیش می رود. بنابراین در یک کلام می توان سفر عادل الجبیر به عمان در شرایط کنونی را ناشی از هراس ریاض از شکست قریب الوقوع در یمن و سوریه دانست.

منبع:مهر

خبرنگاران: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می گردد.

بازگشت به صفحه رسانه ها

بـرای دریافـت آخرین اخبـار عضـو کانال تسـنـیم در تـلـگرام شویـد

منبع: تسنیم
انتشار: 17 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 571

به "سفر الجبیر به عمان؛ کوشش آل سعود برای نجات از باتلاق یمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر الجبیر به عمان؛ کوشش آل سعود برای نجات از باتلاق یمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید