معرفی هیأت رهبری چین و سنت شکنی در حزب کمونیست

به گزارش تور یونان ارزان، رئیس دولت چین، شی جین پینگ، چنان که انتظار می رفت در سمت خود به عنوان رئیس حزب کمونیست چین ابقا شد. گزینش اعضای هیأت رهبری جدید به حدس درباره طرح های آینده این رهبر 64 ساله دامن زده است.

معرفی هیأت رهبری چین و سنت شکنی در حزب کمونیست

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش دویچه وله، با انتها کنگره یک هفته ای حزب کمونیست چین، 204 عضو کمیته مرکزی این حزب و 172 نماینده حزبی، چنان که انتظار آن می رفت، در نخستین نشست خود رئیس دولت، شی جین پینگ را به دبیرکلی حزب انتخاب کردند. این خبر را خبرگزاری رسمی چین شینهوا اعلام نموده است.

  • سنت شکنی شی در حزب

در پی این انتخاب، رهبر 64 ساله حزب، هفت عضو کمیته دایم هیأت سیاسی را منصوب کرد. این کمیته دایم از قدرت و اختیارات گسترده ای برخوردار است.

از اعضای گذشته این کمیته فقط شی و نخست وزیر لی که چیانگ هستند که در این کانون قدرت ابقا شده اند و بقیه اعضا جدید هستند.

دیگر اعضای انتصابی این محفل قدرت عبارتند از: لی ژانشو فرد مورد اعتماد شی و رئیس اداره کل کمیته مرکزی، هان ژنگ رئیس حزب منطقه شانگهای، وانگ یانگ معاون نخست وزیر، وانگ هونینگ نظرپرداز اصلی حزب کمونیست، و ژائو لیی رئیس تشکیلات حزب که مأموریت مبارزه با فساد بر عهده اوست.

اعضای جدید کمیته دایم همگی پیرتر از آن هستند که بتوانند پنج سال دیگر مقام رهبری حزب را به ارث ببرند. بدین گونه است که شی سنتی را که از زمان اصلاح گر بزرگ دنگ شیائوپینگ در خصوص مرز سنی اعضای این کمیته رایج بوده، شکسته است.

اینکه جانشین آینده حزب در پرده ای از ابهام است، یکبار دیگر به این حدس دامن زده است که او میخواهد برای سومین بار در مقام خود ابقا گردد. این امکان در سمت های رئیس حزب و فرمانده کل قوا امکان پذیر است، اما برای مقام ریاست جمهوری صدق نمی کند، هرچند که این مقام بیشتر تشریفاتی است.

روز سه شنبه 24 اکتبر،2300 نماینده حزبی حاضر در کنگره ملی حزب کمونیست چین تصویب کردند که اندیشه های شی جین پینگ برای عصر جدید سوسیالیسم چینی به عنوان طرح عملی در مرامنامه حزب وارد و ثبت گردد. بدین گونه شی در یک مرتبه تاریخی با بنیانگذار چین کمونیست، مائو تسه تونگ، قرار گرفته است.

از این پس این شی جین پینگ است که در آینده در تمام عرصه های سیاسی تصمیم آخر را خواهد گرفت. از نظر کارشناسان، ثبت اندیشه های شی در مرامنامه بدین معناست که حتا پس از انتها دوره پنج ساله او همیشه در عالی ترین صندلی سیاسی خواهد ایستاد.

  • گسترش حوزه قدرت

در حالی که رئیس حزب، شی جین پینگ، در حوزه سیاست خارجی به دنبال رؤیای چینی و خیزش بزرگ اقتصادی و نظامی چین در سطح جهانی است، هم زمان او در حوزه سیاست داخلی با شیوه رهبری جمعی واع گفته و با تمرکز قدرت در دست خود، خواهان اطاعت و نظم از دیگران است.

اگرچه شی با اعلام جنگ علیه فساد اقتصادی میان مردم کشورش محبوبیت کسب نموده است، اما مبارزه این رهبر حزب کمونیست علیه فساد اقتصادی، فقط متوجه مسئولان فاسد حزبی نیست، بلکه او این اهرم را علیه رقبای سیاسی خود نیز به کار گرفته تا بر قدرت فردی خود بیفزاید.

سه دهه پس از شروع اصلاحات اقتصادی در چین، شی جین پینگ با اندیشه های راهبر خود می کوشد به نقش دولت در راهنمایی اقتصاد بیفزاید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 608

به "معرفی هیأت رهبری چین و سنت شکنی در حزب کمونیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی هیأت رهبری چین و سنت شکنی در حزب کمونیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید