ناسا چهار موتور قدرتمند سامانه پرتاب فضایی را به طور هم زمان آزمایش کرد

به گزارش تور یونان ارزان، سامانه پرتاب فضایی ناسا آخرین آزمایش زمینی چهار موتور قدرتمند خود را هم انجام داد تا برای پیشبرد مأموریت و در نهایت قرار دریافت بر سکوی پرتاب آماده گردد.

ناسا چهار موتور قدرتمند سامانه پرتاب فضایی را به طور هم زمان آزمایش کرد

ناسا موتورهای موشک سامانه پرتاب فضایی (Space Launch System) یا SLS را شنبه ساعت 17:27 منطقه زمانی شرقی (یکشنبه ساعت 01:57 به وقت تهران) در یک صندلی آزمایشی مرکز فضایی استنیس میسیسیپی مشتعل کرد، اما این موتورها زودتر از آنچه آژانس برنامه ریزی نموده بود، خاموش شدند.

این آزمایش آتش داغ (Hot Fire)، آخرین آزمایش از هشت آزمایشی بود که ناسا آن را اجرای سبز (Green Run) می نامد. این مجموعه آزمایش های زمینی با هدف اطمینان از صحت کارکرد سازه و مهندسی این موشک که قدرتمندترین وسیله پرتابی است که آژانس فضایی تا به امروز ساخته است، انجام شد.

قرار بود SLS موتورهای خود را حدود 8 دقیقه روشن نگه دارد، که برابر با مدت زمانی است که موتورها برای حرکت موشک در مأموریت های مداری باید مشتعل باشند. اما هنوز مشخص نیست که چرا موتورها پس از گذشت بیش از 1 دقیقه خاموش شدند. ناسا در توییتی نوشت: این آزمایش برای جمع آوری داده ها مفید بود و تیم های مأموریت، داده های آن را برای آنالیز خاموش شدن زود هنگام موتور ارزیابی می نمایند.

صدای کنترل نماینده های پرواز در هنگام آزمایش شنیده می شد که به MCF یک قطعه اصلی که انگار مربوط به موتور شماره 4 در بوستر SLS است، اشاره می کردند. جان هانی کات (John Honeycutt) مدیر برنامه سامانه پرتاب فضایی (SLS) هم در نشست خبری بیان کرد که در حدود ثانیه 60، دوربین ها یک نور آنی را در پوشش محافظ حرارتی ثبت نموده اند، اگرچه علت و اهمیت آن هنوز مشخص نشده است.

به گفته او مقامات ناسا از داده های جمع آوری شده در این آزمایش برای شناسایی موضوع استفاده می نمایند. او اضافه نمود: آنچه ما آموختیم این بود که شیر تنظیم فشار را به شکل مناسب مدل سازی ننموده بودیم.

او تأکید کرد که مقامات ناسا امیدوار بودند این آزمایش موتور سامانه پرتاب فضایی حداقل برای 250 ثانیه فعال باشد. به گفته ناسا، مهندسان در طول آزمایش آتش داغ، تمام سیستم های مرحله اصلی موشک را روشن می نمایند، بیش از 700 هزار گالن سوخت کرایوژنیک یا فوق سرد را در مخازن ذخیره می نمایند و هر چهار موتور را به طور هم زمان روشن می نمایند.

مشخص نیست که آیا آزمایش دیگری پیش از حمل موشک به فلوریدا ضروری است یا خیر؛ انتظار می رود فلوریدا محل پرتاب نخستین سفر فضایی این موشک باشد. ریک گیلبرچ مدیر مرکز فضایی استنیس اعلام نمود که در صورت آماده بودن موشک، این مرکز برای آماده سازی سوخت لازم یک آزمایش دیگر، حداقل چهار تا پنج روز زمان احتیاج دارد. وی گفت که او و تیمش از آزمایش اخیر دلسرد نشده و به آنچه در امسال به خصوص در طی بیماری همه گیر کووید-19 به دست آورده اند، افتخار می نمایند.

  • مهم ترین مأموریت های فضایی سال 2021

همچنین جیم برایدنستاین (Jim Bridenstine) مدیر ناسا گفت: این یک شکست نیست، یک آزمایش است. ما امروز به روشی آزمایش کردیم و فهمیدیم باید از کجا بیاموزیم. ما تنظیماتی را انجام خواهیم داد و به ماه بازمی گردیم.

او اضافه نمود: امروز یک روز موفقیت آمیز بود. هرچند همه چیزی که می خواستیم را به دست نیاوردیم اما از آن می آموزیم و تنظیماتی را انجام خواهیم داد. اما دوباره تأکید می کنم که این یک آزمایش است و انجام آزمایش به همین دلیل است.

شاید روزی دیگر

سامانه پرتاب فضایی ناسا پیش از این هم به دلیل تأخیرها و هزینه های زیاد با انتقاداتی روبه رو شده است و سرانجام زودهنگام آزمایش آتش داغ، می تواند بار دیگر پرتاب اصلی آن را به تعویق بیندازد. مدیر ناسا گفت: ما داده های زیادی به دست آورده ایم که می توانیم آن ها را مرتب کنیم و مشخص کنیم که آیا پرتاب در سال 2021 ممکن است یا خیر.

این موشک بخش مهمی از برنامه کاوش ماه آرتمیس است که قرار است طی آن، نخستین زن و مرد بعدی روی ماه فرود بیایند و تا سرانجام دهه جاری میلادی حضور پایدار انسانی در ماه ایجاد گردد. ناسا همچنین امیدوار است که از SLS برای دستیابی به مریخ و دیگر مقصدهای اعماق فضا استفاده کند.

  • ناسا نام فضانوردان تیم آرتمیس را برای اعزام به ماه بیان کرد

عکس کاور: آزمایش هم زمان چهار موتور موشک سامانه پرتاب فضایی ناسا (SLS)

Credit: NASA

منبع: CNN, Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 بهمن 1399 بروزرسانی: 28 بهمن 1399 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 1505

به "ناسا چهار موتور قدرتمند سامانه پرتاب فضایی را به طور هم زمان آزمایش کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناسا چهار موتور قدرتمند سامانه پرتاب فضایی را به طور هم زمان آزمایش کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید