نقش فناوری نانو در تشخیص زودهنگام سرطان ها

به گزارش تور یونان ارزان، استاد دانشکده شیمی دانشگاه تهران با اشاره به توانایی و قابلیت فناوری نانو در تشخیص زودهنگام سرطان ها گفت: روش های تصویربرداری فعلی می توانند سرطان ها را تنها در صورت تغییر قابل مشاهده در یک بافت، تشخیص دهند که این اغلب در مراحل پیشرفته سرطان است.

نقش فناوری نانو در تشخیص زودهنگام سرطان ها

به گزارش خبرنگاران، پیرشدن جمعیت، رشد جمعیت و فرایند رو به افزایش ریسک فاکتورهایی که خطر ابتلا به سرطان را در کشورهای در حال توسعه تسریع می نمایند، منجر به افزایش بروز و مرگ و میر ناشی از سرطان در بین این جمعیت ها می گردد. در دهه های اخیر، ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه با موارد فوق الذکر به ویژه پیر شدن جمعیت و افزایش ریسک فاکتورهای سرطان روبرو شده است. طوری که بعد از تصادفات رانندگی ومرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی، سرطان به عنوان سومین عامل علت مرگ در ایران مطرح شده است.

دکتر سپیده خویی در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان این که با یاری روش های تصویربرداری فعلی، تشخیص سرطان زمانی ممکن می گردد که هزاران سلول سرطانی تکثیر یافته و شاید متاستاز هم داده باشد، اظهار کرد: حتی در صورت مشاهده، ماهیت تومور بدخیم یا خوش خیم و خصوصیاتی که ممکن است باعث پاسخ گویی آن به یک درمان خاص گردد باید به وسیله نمونه برداری های اغلب تهاجمی ارزیابی گردد.

وی ادامه داد: با استفاده از نانوفناوری امروزه می توان تدابیری اندیشید که بتوان به طور خاص سلول های سرطانی را شناسایی کرد و همچنین عواملی داشت که قابلیت دیده شدن آنها را امکان پذیر کند. اگر چنین ملاحظاتی به یاری علوم نانو رخ دهد، سلول های سرطانی یا حتی پیش سرطانی را می توان توسط دستگاه های اسکن معمولی تشخیص داد. به عنوان مثال، آنتی بادی هایی وجود دارند که می توانند گیرنده های خاصی را که در سلول های سرطانی بیش از حد بیان می شوند را شناسایی نمایند، در صورتی که این آنتی بادی ها بر روی نانوذره هایی کشیده شوند که تحت اسکن تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) یا توموگرافی کامپیوتری (CT)، سیگنال با کنتراست بالا فراوری کند می توان به هر دو هدف رسید.

دکتر خویی اضافه کرد: روش های درمانی سرطان در حال حاضر محدود به جراحی، پرتودرمانی، هورمون درمانی و شیمی درمانی است. هر چهار روش به بافت های طبیعی آسیب می رسانند و گاهی به ریشه کنی ناقص سرطان منجر می شوند.

وی اعلام کرد: فناوری نانو راهی را برای هدف گذاری مستقیم و درمان انتخابی سلول های سرطانی بدون آسیب رسانی به اندام های سالم ارائه می دهد. شیمی درمانی معمولی از داروهایی استفاده می نماید که به طور مؤثر سلول های سرطانی را از بین می برند، اما این داروهای سایتوتوکسیک علاوه بر سلول های توموری، سلول های سالم را نیز از بین می برند و به عوارض جانبی ناخواسته ای مانند حالت تهوع، نوروپاتی، ریزش مو، خستگی، نقص عملکرد سیستم ایمنی بدن و آسیب احتمالی به قلب و سایر اندام ها منجر می شوند.

استاد دانشکده شیمی دانشگاه تهران توضیح داد: از نانوذرات می توان به عنوان حامل دارو برای شیمی درمانی استفاده کرد که دارو را مستقیماً به تومور یا منبع خون آن می رساند، در حالی که از آسیب به بافت سالم جلوگیری می نماید.

دکتر خویی اضافه کرد: نانو حامل ها مزایای متعددی نسبت به شیمی درمانی معمولی دارند که از آن جمله می توان به محافظت از دارو در جریان خون و جلوگیری از تجزیه یا رهایش آن در بافت های بدن پیش از رسیدن به بافت هدف، افزایش میزان جذب داروها در تومورها و سلول های سرطانی، امکان کنترل بهتر زمان و توزیع داروها در بافت هدف، جلوگیری از تعامل داروها با سلول های طبیعی و در نتیجه کاهش عوارض جانبی، اشاره نمود.

وی یادآور شد: کارهایی که تیم تحقیقاتی ما انجام می دهد، در زمینهٔ ساخت نانوحامل های دارویی است که می تواند این چهار هدف را دنبال کند. مشارکت با دانشکده های پزشکی، دامپزشکی، زیست شناسی و بیوتکنولوژی در داخل و خارج دانشگاه در تربیت دانشجویان دکتری و ارشد و همچنین طراحی و ساخت نمونه های پلیمری حاوی دارو برای شرکت ها و سازمان های خارج دانشگاهی در قالب طرح های کاربردی از دستاوردهای مهم زمینه فعالیت تیم تحقیقاتی ما به حساب می آید.

این برگزیده بین المللی کامستک به علت اختراع و تأثیرگذاری در پیشبرد علم و فناوری، اظهار امیدواری کرد که فناوری نانو بتواند مجموعه ارزشمندی از ابزارهای تحقیقاتی و دستگاه های مفید بالینی را در آینده نزدیک ارائه دهد.

دکتر خویی اضافه کرد: ستاد ملی فناوری نانو آمریکا (NNI)، توسعه برنامه های تجاری جدیدی در صنعت داروسازی شامل سیستم های پیشرفته دارورسانی، روش های درمانی جدید و تصویربرداری in vivo را در آینده ای نزدیک پیش بینی نموده است.

استاد دانشکده شیمی دانشگاه تهران اعلام کرد: هم چنین فناوری نانو برای ارائه رویکردی جدید و بهبودیافته در تشخیص و درمان سرطان طراحی شده است. دستگاه هایی در مقیاس نانو می توانند با مولکول های عظیم بیولوژیکی هم در سطح و هم در داخل سلول های سرطانی ارتباط برقرار نمایند و از آنجا که فرآیندهای بیولوژیکی، از جمله رویدادهایی که منجر به توسعه سرطان می شوند، در مقیاس نانو در سطح و داخل سلول ها رخ می دهد، فناوری نانو ابزارهای زیادی را ارائه می دهد. در مبارزه با سرطان، پیروزی در نیمی از جنگ بر اساس تشخیص زودهنگام است. فناوری نانو با یاری عوامل و روش های جدید مولکولی یاری می نماید تا تشخیص ها زودتر و نظارت بر درمان دقیق تر انجام پذیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1400 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 1681

به "نقش فناوری نانو در تشخیص زودهنگام سرطان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش فناوری نانو در تشخیص زودهنگام سرطان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید