هزینه های قابل قبول شرکت های تولیدی

به گزارش تور یونان ارزان، رپرتاژآگهی - مهم ترین موضوع برای یک شرکت فراوریی پرداخت حداقلی مالیات است؛ چرا که مالیات باعث خروج منافع مالی از شرکت می گردد. در مقابل، سازمان امور مالیاتی با آگاهی از رویکرد مالکان شرکت های فراوریی نسبت به عدم پرداخت مالیات به اشکال مختلف، از جمله ارائه بیشتر هزینه های جاری و مبلغ خرید مواد مصرفی در فراوری، سعی در بالابردن بهای تمام شده محصول فراوریی و پرداخت مالیات کمتر می نماید که در این خصوص قبل از آغاز فرایند رسیدگی یا مراجعه به واحد فراوریی شما، مسئولین رسیدگی نماینده با مراجعه به بانک اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی میانگینی از مبلغ فروش محصول نهایی و قیمت خرید کالای اساسی شما را برای فرایند فراوری و بهای تمام شده آنالیز کرده، با دانش جامعی نسبت به کسب و کار شما در روز رسیدگی، پرونده شما را به نمایندگی از شریک قانونی شما ارائه می نماید. شاید برای بعضی از شما این مصداق که ممیز مالیاتی نماینده شریک شماست، تازگی داشته باشد، اما بر اساس قراردادی قانونی یا به حکم قانون شما موظفید 25% از سود خالص خود را به عنوان مالیات بپردازید که این حکمی بر شراکت شما با دولت است و بر همین اساس ایجاب می نماید نماینده قانونی یا ممیز مالیاتی یا دولت همانند سایر شرکای تجاری شما که در سرمایه با شما شریک اند، قصد برداشت یا دریافت بیشترین منافع مالی از جانب واحد فراوریی شما را داشته باشند و طبیعتاً سعی بر عدم قبول هزینه ها یا اظهار عدم شفافیت در گزارشگری شما را داشته باشند. در نتیجه این فرایند، بخشی از هزینه های شما برگشت داده می گردد و سود بیشتری از محل چرخه مالی شما به دست می آید. در ابتدا باید به این مهم اشاره کنیم که برای نگارش این مقاله از ابتدا با موسسه مالیاتی دادیس در ارتباط بودیم تا بتوانیم بیشتری اثرگذاری را در تصمیم گیری های شما داشته باشیم. این دیدگاه در مصاحبه با آقای علی مولایی، مدیر موسسه دادیس، مطرح شد که قبل از ارائه اظهارنامه و در طول سال مالی یا قبل از آغاز جلسه رسیدگی، با این نگاه پرونده را به اتفاق مدیریت آنالیز می نمایند تا در نتیجه این جلسه بتوانند به نحوی اسناد و مدارک را به ممیز مالیاتی ارائه نمایند که نسبت به اطلاعات ارسالی در اظهارنامه عملکرد اطمینانی کمی و کیفی حاصل بگردد.

هزینه های قابل قبول شرکت های تولیدی

نحوه ارائه اسناد هزینه ای به ممیز اقتصادیاتی

مهم ترین موضوع که معین کننده رفتار اقتصادی شما در طول سال اقتصادی است، نحوه ارائه اسناد و مدارک هزینه ای به ممیز اقتصادیاتی است؛ با این هدف که قابل قبول واقع گردد و هزینه ای برگشت داده نگردد که در نتیجه جای شک یا شبهه ای بر اقتصادیات اعلامی در اظهارنامه نباشد. از این رو باید هزینه های اعلامی به سازمان امور اقتصادیاتی در درجه اول متکی به صورت حساب نوع اول، دوم یا سوم باشند. صورت حساب نوع اول با داشتن شماره سریال چاپی، اطلاعات هویتی و اقتصادی فروشنده و خریدار و مشخصات کالا یا خدمات ارائه شده با ذکر مبلغ، جزء میزان می باشد و صورت حساب نوع دوم که منوط به استفاده از صندوق فروش است که با توجه به مشکلاتی اجرایی نشد و صورت حساب نوع سوم با این تفاوت با صورت حساب نوع اول است که شماره سریال آن چاپی و دارای کد رهگیری از طرف سازمان امور اقتصادیاتی است.

اما در صورتی که فروشنده یا ارائه کننده خدمات از ارائه صورت حساب قابل قبول سازمان امور اقتصادیاتی امتناع کرد، حتی المقدور صورت حسابی با مهری که دارای شماره تلفن و آدرس است، از ایشان دریافت کنیم و همچنان اخذ و ارائه کمترین اسناد و مدارک به مسئول رسیدگی کننده بهتر از گزارشی شفاهی است. البته معافیت اقتصادیاتی نیز در راستای هزینه های قابل قبول مطرح می گردد. توصیه ما به شما این است، برای استفاده از معافیت های اقتصادیاتی با مشاور اقتصادیاتی با یک مشاور اقتصادیاتی خبره در ارتباط باشید که ما تماس از موسسه دادیس dadis.ir را به شما پیشنهاد می کنیم.

ارائه صورت معاملات فصلی خرید

از جمله ساختارهای سازمان یافته ای که برای اثبات ادعای مؤدیان ایجاد شده است، سامانه ارائه صورت معاملات فصلی خرید، هزینه و خدمات اجرا شده است. از این حیث که شما موظف به گزارش فعالیت های اجرا شده در دوره های سه ماهه هستید که فروشنده یا ارائه کننده خدمات نیز متقابلاً موضوع و مبلغ معامله را گزارش می کند. این گزارش دلیلی بر اثبات ادعای شماست و در نظر داشته باشید که عدم صدور صورت حساب فروش کالا یا ارائه خدمت، عدم درج شماره اقتصادی خود، عدم درج شماره اقتصادی طرف معامله و استفاده از شماره اقتصادی خود یا دیگران جریمه ای معادل 2% معامله و عدم ارائه لیست معاملات 1% لیست معاملات گزارش نشده را به عنوان جریمه عدم گزارش برای شما به همراه خواهد داشت.

شایان ذکر است، باید به تطابق صورت معاملات فصلی با اظهارنامه ارزش افزوده و تطابق با اظهارنامه عملکرد و دفاتر قانونی توجه داشته باشید که مغایریتی در ارائه گزارش های شما نباشد.

هزینه های غیر قابل قبول شرکت های تولیدی

برای تشریح هزینه های غیر قابل قبول شرکت های تولیدی باید در ابتدا آنالیز کنیم که چه هزینه هایی از جانب سازمان امور اقتصادیاتی جزء هزینه های قابل قبول می باشند و سپس با چند مثال هزینه های غیر قابل قبول شرکت های تولیدی را تشریح می کنیم.

برای ارائه صورت حساب هزینه به ممیز اقتصادیاتی در طول دوره اقتصادی، باید به شکل و ماهیت ارائه هزینه ها توجه کنیم. شکل ارائه باید به نحوی باشد که متن صریح قانون اقتصادیات های مستقیم نیز به عنوان هزینه قابل قبول نسبت به آن اشاره مستقیم داشته است. موضوع ماهیت هزینه مربوط به تعلق هزینه به دوره اقتصادی و واحد مورد رسیدگی می باشد. البته توجه داشته باشیم در خصوص خسارت های اعلامی، مواردی همانند عدم جبران خسارت از جانب بیمه نیز حائز اهمیت است. اما در تمام پرداخت ها برای شرکت های تولیدی در نظر داشته باشیم که پرداخت مبالغ بالای 5 میلیون تومان منوط به خروج وجه صورت حساب از حساب بانکی شرکت است. هر چند در قانون ذکر نشده است که کارت بانکی شرکت و دیگر حساب های بانکی نیز قابل قبول است یا نه، اما طبق روال رسیدگی ها با این موضوع روبرو شدیم قبول هزینه به واسطه گزارش گردش حساب مذکور در دفاتر و اظهارنامه برای قبول هزینه مورد رسیدگی ملاک قبول یا رد هزینه های شرکت های تولیدی می باشد. در یک مثال، هزینه های متفرقه یا سایر هزینه ها را آنالیز می کنیم که جزء هزینه های غیر قابل قبول شرکت های تولیدی می باشند؛ به این واسطه که در قانون اقتصادیات های مستقیم یا قانون ارزش افزوده عنوان شده است که سرفصل هزینه باید برای سازمان امور اقتصادیاتی تعریف شده باشد و هزینه هایی از این دست در رسیدگی های اقتصادیاتی رد یا برگشت داده می شوند.

چنانچه به مطالعه یا کسب اطلاعات بیشتر درباره هزینه های قابل قبول شرکت های تولیدی و جزئیات و آخرین قوانین مربوطه تمایل دارید، می توانید به وب سایت موسسه اقتصادیاتی دادیس مراجعه کنید یا با مشاورین این موسسه تماس بگیرید.

هزینه سود پرداختی به شرکا

از مهم ترین هزینه های قابل قبول در شرکت های تولیدی هزینه بهره یا هزینه سود پرداختی به شرکا به واسطه وام دریافت شده بر اساس مصوبه هیات مدیره و ارائه طرح توجیهی است. شما می توانید به عنوان تولیدکننده بر مبنای فرض تفکیک شخصیت یا به عبارتی منفک بودن شخصیت اعضای هیات مدیره یا شرکا از شخصیت حقوقی شرکت های تولیدی به شرکت وام بدهید و بر مبنای حداقل سود پرداختی مصوب شورای پول و اعتبار سود وام دریافت شده را به شرکا پرداخت کنید که جزء هزینه های قابل قبول سازمان امور اقتصادیاتی نیز می باشد. البته شرط بهره مندی از این امکان عدم برداشت وام پرداخت شده به شرکت تا دو سال بعد از تاریخ پرداخت است.

نحوه ارائه اسناد و مدارک به سازمان امور اقتصادیاتی

نحوه ارائه اسناد و مدارک به سازمان امور اقتصادیاتی موضوعی است که با توجه به رسیدگی به تراکنش های بانکی مورد توجه فعالان اقتصادی می باشد. در تمام بخشنامه های رسیدگی به تراکنش های بانکی، استناد به اظهارات مؤدیان موضوعی است که برای قانون گذار حائز اهمیت می باشد. اما متأسفانه مؤدیان به واسطه عدم آشنایی با نحوه ارائه اظهارات یا اسناد و مدارک نسبت به وضع و اجرای قانون معترض اند. در این خصوص مد نظر داشته باشید که در صورت عدم وجود اسناد و مدارک قابل اتکا، چرخه فعالیت یا چرخه عملیات را برای ممیز اقتصادیاتی تشریح کنید که در هر یک از مراحل آماده سازی محصول چه هزینه هایی رخ می دهد تا محصول نهایی آماده فروش یا عرضه بگردد. در صورت شرح منطقی و ارائه نرخ مصوب هزینه هایی که اسناد و مدارک کافی برای آنها ندارید، ممیز اقتصادیاتی نیز طبق قانون و عرف موظف به پذیرش هزینه های مذکور است. ما به شما پیشنهاد می کنیم برای ارائه و تشریح لایحه دفاعیه در جلسه رسیدگی یا کسب اطلاع از جوانب قانون با مدیریت موسسه اقتصادیاتی دادیس، به شماره همراه 09121966291 تماس حاصل بفرمایید.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 18 خرداد 1401 بروزرسانی: 18 خرداد 1401 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 2128

به "هزینه های قابل قبول شرکت های تولیدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه های قابل قبول شرکت های تولیدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید