کج شدن گلدسته بقعه دوره صفویه

به گزارش تور یونان ارزان، بقعه سید محمد بازار در شوشتر که نخستین بار در دوره قاجار (زمان احمد شاه) مرمت شده بود دوباره در دستور کار بازسازی نهاده شد.

کج شدن گلدسته بقعه دوره صفویه

مسؤول انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوشتر در گفت وگو با خبرنگاران منطقه خوزستان در این زمینه با اشاره به این که بقعه سید محمد بازار به دلیل پوسیدگی لوله های آب شهری برای دومین بار در دست مرمت قرار گرفته است، اظهار کرد:

بقعه محمد بازار شرایط اضطراری پیدا نموده چون گل دسته آن کمی کج شده است.احمد شمس آبادی با بیان اینکه برای خارج کردن شرایط اضطراری این بقعه از داربست استفاده شده است، اضافه کرد:سعی بر این است نقاط حساس این اثر تاریخی که متعلق به دوره صفوی است تا قبل از شروع بارندگی ها مرمت گردد.این دوستدار میراث فرهنگی شوشتر بیان کرد:در حدس ها ابتدا احتمال را بر این می دانند که علت بروز شرایط بحرانی در بقعه سید محمد بازار از چاه عمیقی باشد که در محوطه آن واقع شده است اما با انجام آنالیز ها این احتمال رد شد و علت آن پوسیدگی لوله های آب شهری شناخته شد.شمس آبادی، اعتبار اولیه برای مرمت بقعه را 113 میلیون تومان بیان کرد و به نقل از مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان گفت:مرمت این اثر به علت ثبت ملی بودن آن با هیچ گونه مشکل اعتباری روبرو نخواهد شد چون بقعه محمد بازار هم اعتبار ملی و هم استانی دارد.بقعه سید محمد بازار مربوط به دوره صفوی است و در شوشتر، چهارراه امام، ضلع شرقی خیابان امام واقع شده است. این اثر در تاریخ 12 بهمن 1381 با شمارهٔ ثبت 7151 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. [intergeo id=kTN1YTM][/intergeo] سید محمد بازار از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است. ساختمان اصلی بقعه او در دوره صفوی ساخته شده است. در ورودی بقعه یک در فلزی مشبک تیره رنگ است که به سمت شمال واقع شده است. یک نقاشی کمربندی با زمینه سورمه ای رنگ و به خط سیاه رنگ تاریخ مرمت بنا را در دوره احمد شاه قاجار ذکر می نماید. در دو سوی در 2 کتیبه سنگی با متن ان یکاد است که متعلق به دوران صفوی است. در انتهای سالن غربی اتاق حرم یک کتیبه سنگی تازه رنگ شده است که سازنده بنا سال ساخت بنا را 1115 ه. ق ثبت نموده است. منبع: ایسنامنبع: کجارو
انتشار: 28 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 873

به "کج شدن گلدسته بقعه دوره صفویه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کج شدن گلدسته بقعه دوره صفویه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید