گزارش، صنعت توریسم ترکیه نگران شیوع کرونا در روسیه

به گزارش تور یونان ارزان، فعالان بخش گردشگری ترکیه نگران سرنوشت روسیه هستند و معتقدند اگر روس ها هر چه زودتر در کنترل کرونا به شرایط پایدار نرسند٬ توریسم ترکیه سال دشواری را پشت سر خواهد گذاشت.

گزارش، صنعت توریسم ترکیه نگران شیوع کرونا در روسیه

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران٬ تا چند سال پیش٬ تصور بسیاری از تحلیل گران مالی دنیا٬ این بود که درآمد بخش توریسم یا گردشگری٬ یک منبع مالی قدرتمند و ارزآور است که هیچ عاملی نمی تواند آن را تهدید کند.

آنان معتقد بودند که تکیه اقتصاد بر نفت و حامل های انرژی برای کشورهای مولد نفت یک سم مهلک است و آنان نیز باید به توریسم روی بیاورند. شاید در سایه چنین تحلیل هایی بود که توریسم ترکیه در دوران اقتدار حزب عدالت و توسعه به رشد بی نظیری دست یافت و این کشور را در لیست هفتمین کشور پردرآمد گردشگری دنیا قرار داد.

توریسم ترکیه٬ از قله تا دره

بر اساس گزارش های رسمی و موثق منابع مالی ترکیه٬ درآمد بخش گردشگری این کشور در سال 2018 میلادی٬ با 12 درصد افزایش به رقم نویدبخش 30 میلیارد دلار رسید و در سال 2019 میلادی نیز از 32 میلیارد دلار گذشت.

اما در سال 2020 میلادی٬ با وجود سرمایه گذاری های گسترده ترکیه و انتظار درآمد 36 میلیاردی٬ بلای پیش بینی نشده ای به نام کرونا٬ همه چیز را به هم ریخت.

حالا هتل های ترکیه خالی هستند و صدها هزار کارگر و کارمند و عوامل فعال صنعت توریسم٬ خانه نشین شده و کم نیستند شمار صاحبان هتل ها و مراکز اقامتی که حتی از توان پرداخت هزینه های جاری آب و برق ساختمان های خود٬ عاجز هستند.

از آنجایی که در چند سال گذشته٬ توریسم ترکیه٬ دوران شکوفایی شتابانی را تجربه نموده٬ حالا دیدن این واقعیت تلخ که کرونا به توریسم و صنعت هوانوردی تا این اندازه لطمه زده٬ برای مقامات ترکیه بسیار سخت است.

ترکیه نگران از شیوع کرونا در روسیه

آمار مبتلایان به ویروس کرونا در روسیه٬ رفته رفته به مرز 300 هزار نفر نزدیک شده و این کشور از حیث بیشترین میزان ابتلا٬ به اسپانیا و آمریکا نزدیک شده است.

البته رقم مبتلایان روسیه به اسپانیا بسیار نزدیک است و بعید نیست که در چند روز آتی٬ شمار بیماران کرونایی روسیه بیشتر از اسپانیا گردد. اما هنوز از آمریکا بسیار دور است و فاصله شکاف جدی بین ارقام بیماران آمریکا و روسیه وجود دارد. به گونه ای که شمار مبتلایان آمریکایی٬ 5 برابر مبتلایان روسی است.

شاید پس از خود مقامات روسیه٬ این مقامات سیاسی و مالی آنکارا باشند که بیش از همه در خصوص شرایط شیوع کرونا در روسیه نگران هستند. فعالان بخش گردشگری ترکیه نگران سرنوشت روسیه هستند و معتقدند اگر روس ها هر چه زودتر در کنترل کرونا به شرایط پایدار نرسند٬ توریسم ترکیه سال سختی را پشت سر خواهد گذاشت.

7 میلیون گردشگر روس

در سالیان گذشته٬ در بسیاری از رسانه های ایران٬ موضوع هجوم گردشگر های ایرانی به ترکیه٬ گاهی با ارقام اغراق آمیز گزارش شده است. اما واقعیت این است که اگر چه گردشگران و مسافران ایرانی هم مشتریان خاص مراکز گردشگری ترکیه هستند ولی آمار ٖآنان با آمار گردشگران روسی قابل مقایسه نیست.

بر اساس گزارش های وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه٬ در سال 2019 میلادی٬ روابط نزدیک سیاسی٬ مالی و دفاعی آنکارا - مسکو٬ بر توریسم نیز تاثیر مثبتی گذاشته و موجب رشد 18 درصدی سفر شهفرایندان روسی به ترکیه شد و 7 میلیون و 17 هزار روس به عنوان گردشگر به ترکیه رفتند.

صندلی دوم نیز به گردشگر های آلمانی اختصاص داشت که 5 میلیون نفر از آنان در سال 2019 میلادی٬ بخشی از تعطیلات خود را در ترکیه سپری کردند و رده سوم نیز از آنِ انگلیسی ها بود با 2 میلیون و 600 هزار گردشگر.

اما سفر گردشگران ایرانی به ترکیه با کاهش محسوسی روبرو شده و از 2 میلیون و 700 هزار نفر سال 2017 میلادی به مرز 2 میلیون و 200 هزار نفر در سال 2019 رسید.

اگر چه ایرانی ها با سفر زمینی به استان شرقی و کردنشین وان٬ عملاً به این استان رونق بخشیده و در استانبول و آنتالیا نیز حضور چشمگیری داشته اند اما باز هم درآمدی که ایرانی ها عاید صاحبان صنعت توریسم ترکیه می نمایند با روسها قابل مقایسه نیست.

اگر هر گردشگر روسی در ترکیه 100 دلار خرج نموده باشد با احتساب آمار 7 میلیون نفری٬ می توان نتیجه گرفت که آنان در سال 2019 میلادی در ترکیه دست کم 7 میلیارد دلار پول خرج نموده اند که رقمی معادل یک چهارم کل درآمد گردشگری سالانه ترکیه است.

پس طبیعی است که هتلداران و دیگر فعالان بخش توریسم ترکیه به شدت نگران این باشند که بدانند سرنوشت مبارزه با کرونا در روسیه به کجا خواهد کشید. چرا که تعطیلات تابستانی به سرعت نزدیک می گردد و شواهد نشان می دهد که احتمالاً کنترل کرونا و شروع فرایند عادی سازی در روسیه٬ دیرتر از کشورهای منطقه خواهد بود و این به معنی ریسک خالی ماندن صدها و هزاران هتل و مراکز اقامتی ترکیه خواهد بود.

میخاییل مالتسف از فعالان بخش توریسم روسیه که از نزدیک با آژانس های ترکیه ای کار می کند٬ معتقد است که به احتمال قوی٬ آمار سفر گردشگران روسی به ترکیه در سال 2020 میلادی از مرز 4 میلیون نفر نخواهد گذشت و به عبارتی دیگر در این حوزه٬ ترکیه با خسارت 45 درصدی روبرو خواهد شد.

اما یوری ماشوف از دیگر کارشناسان بخش توریسم روسیه که شناخت عمیقی از تاریخ و زبان و فرهنگ ترکیه دارد٬ به اندازه هموطن خود امیدوار نیست. وی بر این باور است که این رقم نهایتاً بین 1 و نیم تا 2 میلیون نفر خواهد بود و ضرر ترکیه به 75 درصد خواهد رسید.

کرملین چه تصمیمی خواهد گرفت؟

شواهد نشان می دهد که کرملین برای آزادسازی سفرهای خارجی شتابی ندارد و چنین چیزی می تواند بر فرایند برنامه ریزی خانواده ها برای سفر گردشگری به خارج و همچنین فرایند رزرواسیون تاثیر مستقیم بگذارد.

البته مشکل ترکیه فقط غیبت گردشگران روسی نیست و کرونا کاری نموده که گردشگران چینی٬ انگلیسی٬ آلمانی و ایرانی هم فعلاً افق روشنی برای سفر به ترکیه ندارند و احتمالاً سال جاری برای صنعت توریسم ترکیه٬ سخت ترین سال 2 دهه اخیر خواهد بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 21 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 1102

به "گزارش، صنعت توریسم ترکیه نگران شیوع کرونا در روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، صنعت توریسم ترکیه نگران شیوع کرونا در روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید