آمیختن علم و تجربه در نهالستان کبیری سامان

به گزارش تور یونان ارزان، خبرنگاران/چهارمحال و بختیاری نهالستان 120 هکتاری در شهرستان سامان با سابقه 6 نسل باغداری و 40 سال، انواع مختلف نهال را تولید می کند و زمینه اشتغال مردم بومی را در این منطقه فراهم کرده است.

آمیختن علم و تجربه در نهالستان کبیری سامان

به گزارش خبرنگاران، چهارمحال و بختیاری یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی در کشور است و ظرفیت های بسیار بالایی در حوزه کشاورزی دارد، نهالستان 120 هکتاری در شهرستان سامان انواع مختلف نهال را تولید می کند و زمینه اشتغال مردم بومی را در این منطقه فراهم کرده است، در این نهالستان نهال های انواع میوه های خارجی مانند بلک بری و رزبری نیز تولید می شود که صرفه اقتصادی بسیار بالایی برای کشاورزان دارد.

این نهالستان با سابقه 6 نسل باغداری و 40 سال تولید نهال در سامان ایجاد شده است که در این نهالستان حدود 100 هکتار به باغات و 20 هکتار به تولید نهال اختصاص دارد.

عبدالله کبیری مسئول نهاستان کبیری سامان چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با خبرنگاران در خصوص مزایای این نهالستان، اظهار کرد: حدود 800 نوع نهال از ارقام مختلف میوه در این نهالستان به روش های مختلف از جمله بار ژنتیکی تولید شده، همچنین در این نهالستان از روش های علمی برای تولید نهال استفاده می شود.

وی بیان اینکه بار ژنتیکی و عوامل محیطی در میزان بهره وری نهال تولیدی تأثیرگذار است، افزود: به طور مثال اگر فاکتورهای موثر در بازدهی یک نهال به طور کامل مراعات نشود، عملکرد محصول تولیدی در باغ کاهش پیدا می کند، همچنین بار ژنتیکی گیاه باید با محیط سازگاری داشته باشد، اگر بار ژنتیکی در کنار عوامل محیطی باشد می توان شاهد تولید محصول باکیفیت و با عملکرد خوب بود.

کبیری در ادامه با اشاره به اینکه ایران یک کشور چهارفصل است، گفت: کشور ایران بهترین ظرفیت را برای باغداری در رشته کوه های زاگرس و البرز دارد و اگر درست عمل کنیم می توانیم میوه هایی که در اروپا و خاورمیانه تولید می شود را باتوجه به ظرفیت آب و هوایی هر منطقه کشت کنیم.

مسئول نهالستان کبیری سامان در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه معمولا برخی از محصولات تولیدی در استان و کشور در زمان برداشت مشتری ندارند و نمی توان آن ها را صادر کرد، گفت: با استفاده از بار ژنتیکی می توان هلویی را در کشور تولید کرد که زمان برداشت آن در اواخر سال باشد، این هلو را می توان با قیمت بسیار بالا به کشورهای مختلف صادر کرد.

وی افزود: معمولا میوه های تولیدی در ایران طعم و رنگ بسیار خوبی دارند، اما به علت ماندگاری پایین قابلیت صادرات را ندارد و کشاورزان نمی توانند محصول تولیدی خود را در یک فرصت مناسب به فروش برسانند، امروز مهم ترین دغدغه باغداران فروش محصول تولیدی است.

کبیری با بیان اینکه برای رسیدن به ارقام مقاوم باغی به سرما، گرما و آفات در خصوص درختان گردو کارهای تحقیقاتی بسیاری در این نهالستان اجرا شده است، توضیح داد: طی بررسی های میدانی 400 درخت گردو که از سایر درختان عملکرد و محصول بهتری داشتند شناسایی شدند و در حال حاضر ژنوتیپ گیاهی این ارقام برای تکثیر در آینده تولید شده است.

مسئول نهالستان کبیری سامان در چهارمحال و بختیاری با انتقاد از توزیع نهال های ارقام خارجی در توسط جهادکشاورزی، یادآور شد: این ارقام بسیار بی کیفیت هستند و نتایج این مسئله در چند سال آینده بر محصولات تولیدی از باغات استان تعیین می شود.

وی با اشاره به اینکه در گذشته فقط یک نوع بادام مامایی در چهارمحال و بختیاری وجود داشت، توضیح داد: اما امروز طی جهش های اجرا شده در تولید نهال بادام مامایی و تکثیر غلط این نهال ها در نهالستان ها و باغ ها عملکرد این محصول بسیار متفاوت شده است.

کبیری افزود: نهال هایی که به عنوان دیرگل ده برای جلوگیری از سرمازدگی در بین کشاورزان توزیع می شود، تنها 14 روز دیرتر گل می دهد، اما شاهد سرمازدگی بادام مامایی زمانی که بادام در حالت چاقاله هست نیز هستیم، این نهال ها بدون آگاهی تبلیغ و در آینده موجب خسارت به کشاورزان می شود.

مسئول نهالستان کبیری سامان در چهارمحال و بختیاری با بیان بادام مامایی تنها بادامی است که قابلیت صادراتی دارد، گفت: بادام اصیل مامایی تا 10 سال قابلیت انبارداری دارد و در طول این مدت کوچکترین آسیبی به این محصول در انبار وارد نمی شود، اما برخی از ارقام تقلبی این محصول تنها 6 ماه قابلیت نگهداری در انبار دارند و تنها برای مصرف داخلی از آن می توان استفاده کرد و نمی توان آن را صادر کرد، همچنین به علت قیمت بالای این نوع بادام این بادام در داخل از کشور مشتری چندانی ندارد.

وی انبارداری را از مهم ترین فاکتور یک محصول باغی بیان نمود و گفت: کشاورز باید فرصت کافی برای فروش محصول تولیدی خود را داشته باشد، چون بسیاری از محصولات تولیدی باغی ما انبارداری بالایی ندارند نمی توان آن ها را صادر کرد، به طور مثال گونه ای سیب در این نهالستان تولید می شود که می توان بدون هیچ آسیبی بین 250 تا 300 روز آن را نگهداری کرد.

کبیری با اشاره به اینکه تولید محصول به روش ارگانیک از دیگر راه های به دست آوردن بازارهای صادراتی در جهان برای فروش محصولات است، توضیح داد: اگر ارقام تولیدی نهال به آفات مقاوم باشد دیگ نیازی به صرف هزینه های گزاف برای خرید سموم وجود ندارد.

مسئول نهالستان کبیری سامان در چهارمحال و بختیاری افزود: در این نهالستان میوه های خارجی نظیر بلک بری و رز بری نیز تولید می شود، این میوه ها از آنتی اکسیدان بالایی برخوردار هستند و و معمولا با قیمتی حدود 600 تا 700 هزار تومان به فروش می رسد و معمولا طرفداران بسیاری در جهان دارند.

وی در خصوص نحوه آبیاری در این نهالستان، توضیح داد: معمولا در زمان آبیاری محصول بخشی از آب صرف علف های هرز، بخشی تبخیر و بخشی از دسترس خارج می شود و تنها بخشی از آن برای درخت استفاده می شود، آبیاری محصولات باغی به روش مالچ می تواند از تبخیر آب و از دسترس خارج شدن آب جلوگیری کند، همچنین در این شیوه علف هرز نیز رشد نمی کند.

کبیری بیان نمود: همچنین در این روش حجم آب مصرفی برای آبیاری کاهش پیدا می کند و می توان این حجم آب را از دفعات بیش تر استفاده کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 مهر 1399 بروزرسانی: 10 مهر 1399 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 1231

به "آمیختن علم و تجربه در نهالستان کبیری سامان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمیختن علم و تجربه در نهالستان کبیری سامان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید