استحصال سوخت های دوست دار طبیعت از زباله ، میلیارد ها تومان سرمایه در کشور دفن می گردد

به گزارش تور یونان ارزان، امروزه بسیاری از کشور های دنیا با استفاده از بازیافت زباله های سبز علاوه بر سود کلان توانسته اند انرژی های پاک فراوری نمایند.

استحصال سوخت های دوست دار طبیعت از زباله ، میلیارد ها تومان سرمایه در کشور دفن می گردد

گروه فناوری خبرنگاران؛ حمیده آقاجانی؛ با کشف آتش توسط انسان های اولیه فرایند فراوری و انتشار زباله های مختلف در طبیعت نیز افزایش، پس از انقلاب صنعتی و توسعه سریع دنیا فرایند فراوری زباله نیز بیشتر شد. امروزه تنوع فراوری زباله در دنیا موجب شده تا علاوه بر از بین رفتن بخش بزرگی از محیط زیست، انسان ها نیز در معرض بیماری های مختلف قرار گیرند.

بار ها نام زباله به گوشتان خورده که معمولا در دسته بندی های زباله های شهری، زباله های بیمارستانی، زباله های صنعتی، زباله های خطرناک، زباله الکترونیک، زباله های فضایی و زباله های سبز قرار دارند؛ شاید ما به عنوان جمعیت عمومی جوامع بعضی از این زباله ها را فراوری ننموده باشیم، اما یقینا بخش عمده ای از آن به دست ما وارد چرخه طبیعی زندگی می گردد.

روزانه میلیون ها تن زباله در دنیا توسط انسان ها فراوری می گردد که امکان بازیافت آن وجود دارد. یکی از این زباله ها، زباله سبز است. در یک تعریف کلی، زباله های سبز شامل انواع زباله های آلی است که 100 درصد قابل بازیافت هستند؛ به نحوی که تمام گیاهان علفی، گل ها، گیاهان، برگ های خشک شده، علف های هرز و پوست را در بر می گیرد. با توجه به اینکه این نوع از زباله ها قابلیت بازیافت کامل را دارند باید به صورت جداگانه جمع آوری گردد.

بسیاری از مردم بر این عقیده اند که به دلیل بازیافت کامل این نوع از زباله در طبیعت دیگر نیازی به تفکیک و بازیافت آن نیست، اما نگاهی به آمار های دنیای نشان می دهد که بازیافت زباله سالانه میلیارد ها دلار صرفه مالی برای کشور های دنیا به همراه دارد و یک تجارت پرسود به حساب می آید، در نتیجه بازیافت زباله های سبز نیز می تواند علاوه بر سود سرشار مزایای دیگر نیز داشته باشد.

بازیافت دوباره زباله های سبز یعنی استفاده مجدد از منابع ارزشمند و صرفه جویی در انرژی و مواد خام کمتر برای فراوری محصولات جدید؛ از سوی دیگر با فراوری کمپوست یک کود غنی در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت که به سلامت مواد غذایی یاری می نماید.

متاسفانه به دلیل عدم آگاهی مردم تفکیک زباله از خانه ها شروع نمی گردد و مقدار زیادی از زباله های سبز با سایر انواع زباله ها دور ریخته شده و سرنوشتشان به دفن در کنار دیگر زباله ها منتهی می گردد. این درحالی است که می توان از این سرمایه ارزشمند کسب سود و سرمایه سرشار به دست آورد.

بر اساس آمار های منتشر شده سالانه در دنیا 2 میلیارد تن زباله صنعتی و شهری فراوری می گردد که ارزش بازار آن از از مرحله جمع آوری تا بازیافت به 500 میلیارد دلار می رسد. این یعنی دنیا به جای دفن زباله به درآمدزایی آن رسیده است.

ایران به عنوان یک کشور پرجمعیت و مصرف گرا به حساب می آید، بر اساس آمار ها ما جزو کشور هایی هستیم که زباله زیادی فراوری می کنیم، هر ایرانی روزانه 700 گرم زباله فراوری می نماید که این رقم در یک بیست و چهار ساعت به بیش از 58 هزار تن زباله می رسد و با یک محاسبه ساده این رقم به سالانه بیش از 21 میلیون تن زباله نیز می رسد. در کنار این حجم از زباله شهری و صنعتی باید فراوری روزانه 400 تن پسماند بیمارستانی را نیز باید در نظر گرفت.

حال اگر ارزش تقریبی هر تن زباله در ایران را 400 هزار تومان در نظر بگیریم خواهید دید که چه رقم قابل چشمگیری خواهد شد که در حال هدر رفت است، اما آخرین آمار ها حاکی از آن است که تنها 7 درصد از زباله فراوریی در کشور بازیافت می گردد.

امروزه بسیاری از کشور های توسعه یافته دنیا مثل سوئد و سوئیس برای فراوری انرژی هایی مثل گاز، برق و سوخت پاک از کشور های دیگر زباله وارد می نمایند که این اهمیت موضوع را نشان می دهد. انرژی های پاکی که می تواند سلامت بسیاری از انسان ها و محیط زیست را تضمین نموده و سود سرشاری را نصیب این کشورها کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 876

به "استحصال سوخت های دوست دار طبیعت از زباله ، میلیارد ها تومان سرمایه در کشور دفن می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استحصال سوخت های دوست دار طبیعت از زباله ، میلیارد ها تومان سرمایه در کشور دفن می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید