اقدام ایران در ونزوئلا شجاعانه بود

به گزارش تور یونان ارزان، امروز تجارت ایران و اروپا تقریبا قفل شده است ولی باید به ظرفیت این جایگزین دقت کرد. در آمریکای لاتین رییس جمهوری در برزیل به قدرت رسیده است که رفتاری مشابه با آقای ترامپ دارد و با هم هماهنگ هستند.

اقدام ایران در ونزوئلا شجاعانه بود

در کلمبیا و بسیاری از کشورهای آمریکای جنوبی چنین موقعیتی وجود دارد. کوبا تا حدودی از نظر فکری به ونزوئلا نزدیک است ولی نیازی به کالای ما ندارد. بنابراین ظرفیت ها کم است اگر نظام هایی هماهنگ با ما وجود داشت و نیازهای کالایی هم عرضی وجود داشت می توانستیم به مبادله بپردازیم. همچنین در بخش های صنعتی قادر به همکاری با این کشور ها نخواهیم بود این ممالک خود در مدار جهان سوم قرار دارند و در فقر تکنولوژی به سر می برند. لذا این فکر درست نیست و جواب نمی دهد.

ونزوئلا در تحریم دریایی است و آمریکا به کشورهای دیگر اجازه نمی دهد وارد بنادر ونزوئلا شوند و این اقدام ایران شجاعانه بود. ورود کشتی های ایران در حقیقت تلافی کشور ما بود چون آمریکا نمی خواست تنش های قبلی تکرار شود ایالت متحده به خوبی می دانست که کوچکترین صدمه ای به کشتی های ایرانی می تواند عکس العمل ایران را به دنبال داشته باشد.

به دلیل تحریم ها و محدودیت هایی که آمریکا برای سایر کشور ها ایجاد کرده است ایران نمی تواند با تمام کشورها به تجارت بپردازد و ونزوئلا تنها کشور در منطقه آمریکای لاتین است که در تحریم کامل واقع شده است. آمریکا قصد دارد حکومت این کشور را ساقط کند و به تحریم های سختی دست زده است. اما ونزوئلا کشوری نیست که در اقتصاد ایران جایگزین اروپا شود. حتی در خصوص معامله با ونزوئلا ما قادر به مراودات بانکی نبودیم و مبادله کالا به کالا انجام شد. هند یکی از خریدار بزرگ نفت ما بود و ما کالاهای زیادی از این کشور وارد می کردیم اما امروز هند نفت ایران را نمی خرد. این درحالی است که ما به هند نزدیکیم و مشترکات فرهنگی بسیاری داریم. اما امروز تجارت ایران و هند به حداقل خود رسیده که نبود ارز یکی از دلایل آن است. عدم دسترسی مبادلات بانکی تجارت را سخت کرده است. کشور ها و شرکت ها به حمل پول به صورت چمدانی آماده نیستند و در این شرایط فقط باید منتظر نتیجه انتخابات آمریکا بود.

عبدالرضا فرجی راد استاد ژئوپولتیک و سفیر پیشین ایران در نروژ

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 26 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 1139

به "اقدام ایران در ونزوئلا شجاعانه بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقدام ایران در ونزوئلا شجاعانه بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید