اکثرا در این منطقه، معتقدند همه چیز خریدنی است، محاصره قطر و جنگ در یمن نشانه محاسبه اشتباه است

به گزارش تور یونان ارزان، وزیر امور خارجه گفت: محاصره تحمیلی بر قطر و جنگ در یمن 2 نمونه محاسبه اشتباه به شکلی فاجعه بار است.

اکثرا در این منطقه، معتقدند همه چیز خریدنی است، محاصره قطر و جنگ در یمن نشانه محاسبه اشتباه است

به گزارش ، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در مجمع دوحه به تشریح طرح پیشنهادی ایران برای کاهش تنش در خلیج فارس پرداخت.

او اضافه کرد: محاصره تحمیلی بر قطر و جنگ در یمن 2 نمونه محاسبه اشتباه به شکلی فاجعه بار است؛ ما در ایران معتقدیم رسیدن به هم گرایی منطقه ای جدید بر اساس گفت وگوی چندجانبه بسیار مهم است.

ظریف اظهار کرد: ما در ایران معتقدیم رسیدن به همگرایی منطقه ای جدید بر اساس گفتگوی چند جانبه بسیار مهم است. ما به دیدگاهی امنیتی احتیاج داریم که آزادی کشتیرانی و امنیت انرژی را تضمین کند.

متن سخنرانی وزیر امور خارجه کشورمان بدین توضیح است:

افتخار بزرگی است امروز در مجمع دوحه حضور دارم. همچنین به دوستان قطری مان هم برای تدارک این گردهمایی جالب توجه تبریک می گویم و از انها برای مهمان نوازی سخاوتمندانه شان تشکر میکنم.

درشرایطی که ما اینجا در قلب غرب اسیا از آرامش و امنیت برخورداریم، منطقه ما از اشفتگی شدیدی رنج می برد.

من اعتقاد دارم ریشه اصلی بحران های چندگانه و مزمنی که ما با انها روبرو هستیم در نوعی اختلال شناختی نهفته است: اختلالی که نه تنها کشورهای منطقه بلکه قدرت های دنیای را نیز مبتلا نموده است. و به همین دلیل است که من فکر میکنم مجامعی همچون این نشست گرانمایه فرصتی بی همتا برای کشف فرضیات و واسازی انگاشته های ما فراهم می اورند و ما در قالب ان می توانیم راهی برای خروج از مخمصه کنونی منطقه ای پیدا کنیم.

اولین و مزمن ترین اختلال شناختی همان اتخاذ دیدگاه حاصلجمع صفر در قبال تحولات دنیای است. کم نیستند افرادی که همچنان بر این باورند که حتی در دنیای بهم تنیده ما - که همه چیز از تجارت و محیط زیست تا اطلاعات و حتی عواطف و احساسات ما دنیای شده اند-می توان با هزینه دیگران منفعت کسب کرد. این افراد می توانند امنیت را به وسیله سلب امنیت همسایگان خود کسب نمایند. این طریق هیچگاه به مقصد نرسیده است. و هرگز هم نخواهد رسید. امنیت -درست مانند تغییرات اقلیمی- مرز نمیشناسد.

نابرابری در قدرت، وسعت جغرافیایی، منابع طبیعی و انسانی و امثال آن در میان کشورهای منطقه ما به عواقب فاجعه باری انجامیده است. برخی از کنشگران دنیای به این نابرابری ها و رقابت های بی سرانجام در منطقه به عنوان یک فرصت و در واقع به عنوان بستری مناسب برای گسترش حضور نظامی خود و نیز فروش بیشتر سلاح به تقریبا تمامی طرفین در منطقه نگاه مینمایند. اما این حضور بیگانه منجر به بهبود امنیت کنشگران خارجی و منطقه ای نشده و فی الواقع تنها به فجایعی همچون انهدام هواپیمای غیرنظامی ایران توسط ناو وینسنس در سال 1367 (1988) و ظهور افراطگرایی در نتیجه حضور امریکا در عراق و افغانستان انجامیده است-عاقبتی که ما در اوایل سال 2001 آنرا پیش بینی نموده بودیم.

در ارتباط با تجارت اسلحه، کشورهای حوزه خلیج فارس طی سالهای 2014 تا 2018 به اندازه تقریبا یک چهارم کل فروش اسلحه در دنیا سلاح وارد کردند که این میزان تقریبا دو برابر میانگین فروش اسلحه در مقایسه با پنج سال پیش از ان است. ایالات متحده، بدون تعجب، فروشنده تمامی این سلاح های کشنده بوده است. اما سوال اصلی این است: آیا این فروش هنگفت اسلحه به این منطقه عوایدی حتی نزدیک به هفت تریلیون دلاری که رییس جمهور ترامپ خودش پذیرفته که از سال 2001 در منطقه ما به هدر داده شده، به ارمغان آورده است؟ منصفانه بگویم که این فقط قدرت های دنیای نیستند که به طور انحصاری از این اختلال شناختی رنج می برند. متاسفانه همه رنج می برند.

برخی از بازیگران منطقه ای نابرابری ها را به عنوان فرصتی برای استیلای منطقه ای تلقی می نمایند. حمله صدام حسین به ایران و کویت و محاصره قطر توسط سعودی ها و جنگ در یمن تنها نمونه هایی از این خطاهای فاجعه بار در استفاده از فرصت های سوءتعبیر شده برای استیلای منطقه ای است.

و اکثرا در این منطقه، با بهره گیری از انباشت ثروت دلارهای نفتی، معتقدند که همه چیز خریدنی است. یقینا اسلحه-از جمله پیچیده ترین سلاح ها-را می توان در مقادیر زیاد خریداری کرد. مع الاسف حتی برخی از سیاست های خارجی را نیز می توان به بالاترین پیشنهاد دهنده فروخت. اما به راستی آیا امنیت قابل خرید است؟ آیا ثبات منطقه ای را می توان ابتیاع نمود؟

دوستان گرامی

هیچ یک از ما-و نه تنها جامعه دنیای در کل-از این پارادایم حاکم بهره نبرده است. ما در ایران-بسیار همانند دوستانمان در قطر-اعتقاد داریم که احتیاجمند یک تغییر اساسی در پارادایم حاکم بر منطقه مان به وسیله اصلاح شناخت ها و توجه به لزوم ایجاد یک ترتیبات همکاری و امنیت منطقه ای تحت لوای سازمان ملل هستیم. این البته نکته جدیدی نیست زیرا ما این ترتیبات را از سال 1985 پیشنهاد داده بودیم. پیشنهاد آخر ایران که سال جاری توسط رییس جمهور روحانی تحت عنوان پویش صلح هرمز-یا اختصارا HOPE-ارایه شد در راستای تعهد درازمدت ما در ایجاد یک چهارچوب منطقه ای جامع و مانع برای تعامل سازنده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 11 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 769

به "اکثرا در این منطقه، معتقدند همه چیز خریدنی است، محاصره قطر و جنگ در یمن نشانه محاسبه اشتباه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اکثرا در این منطقه، معتقدند همه چیز خریدنی است، محاصره قطر و جنگ در یمن نشانه محاسبه اشتباه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید