برای اولین بار نقاط تاریک و مرموز نپتون مشاهده شد

به گزارش تور یونان ارزان، از زمانی که کاوشگر فضایی وویجر 2 در سال 1989 از کنار نپتون عبور کرد، لکه های تاریک بسیار بزرگی در جو این سیاره کشف شده که معمای عجیبی را برای دانشمندان به وجود آورده است. حالا برای اولین بار، دانشمندان با یاری ابزار های روی زمین پیروز شده اند این لکه ها را با وضوح بسیار خوبی مشاهده نمایند.

برای اولین بار نقاط تاریک و مرموز نپتون مشاهده شد

پاتریک ایروین، ستاره شناس دانشگاه آکسفورد شرح می دهد: از زمان اولین کشف این نقاط تاریک، همواره به این فکر می کردم که ویژگی های تاریک کوتاه مدت چه هستند. کاملاً هیجان زده هستم که نه تنها توانستم برای اولین بار یک نقطه تاریک را از زمین شناسایی کنم، بلکه برای اولین بار طیف بازتابی چنین ویژگی را نیز ثبت نموده ام.

آنالیز ویژگی نکات تاریک نپتون

ایروین و همکارانش با تسلکوپ بسیار بزرگ MUSE توانستند نور خورشید منعکس شده از نپتون را تشخیص دهند و آن را به چندین طول موج تقسیم نمایند تا طیف سه بعدی سیاره تشکیل گردد.

گرداب های تاریک نپتون، مانند لکه قرمز بزرگ سیاره مشتری در واقع طوفان های آنتی سیکلونی هستند، اما از چند جهت با یکدیگر تفاوت دارند. یکی از تفاوت های اشاره شده به وسیله دانشمندان به مدت زمان ماندگاری نسبتاً کوتاه آن ها مربوط می شوند. در واقع این ویژگی ها هر چند سال یک بار ظاهر شده و سپس از بین می روند.

بعلاوه تصور می گردد که مرکز آن ها در مقایسه با گرداب های طوفانی زحل و مشتری، نسبتاً خالی از ابر است. البته در اطراف آن ها ابر های سفید کرکی دیده می گردد که احتمالاً با یخ زدن گاز ها تشکیل می شوند.

مایکل ونگ، ستاره شناس دانشگاه کالیفرنیا، برکلی می گوید: این تحقیق شگفت انگیز افزایش توانایی انسان ها برای رصد کیهان را نشان می دهد. در ابتدا، فقط می توانستیم این نقاط را با پرتاب یک فضاپیما مانند وویجر شناسایی کنیم. سپس قابلیت دستیابی به آن ها از راه دور با هابل را پیدا کردیم. در نهایت، فناوری های ما به قدری پیشرفت نموده است که اکنون می توانیم این کار را از روی زمین انجام دهیم.

منبع: دیجیاتو

منبع: فرارو
انتشار: 3 شهریور 1402 بروزرسانی: 3 شهریور 1402 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 2354

به "برای اولین بار نقاط تاریک و مرموز نپتون مشاهده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای اولین بار نقاط تاریک و مرموز نپتون مشاهده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید