حذف ارز 4200 تومانی تا سه برابر قیمت ها را افزایش می دهد

به گزارش تور یونان ارزان، تهران (پانا) - عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه آزادسازی و یکسان سازی قیمت ها اقدام مثبتی است، تاکید نمود حذف ارز 4200 تومانی در شرایط فعلی تورمی، تورم دیگری ایجاد خواهد نمود و قیمت ها را تا سه برابر افزایش خواهد داد.

حذف ارز 4200 تومانی تا سه برابر قیمت ها را افزایش می دهد

غلامرضا نوری قزلجه عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت وگو با پانا درباره پیامدهای حذف ارز 4200 تومانی به ویژه در بخش فراوری مرغ و لبنیات، گفت: من با اینکه آزادسازی و یکسان سازی قیمت ها انجام گردد و مفسده های مرتبط با آن از بین برود موافقم، اما با حذف ارز 4200 تومانی در این شرایط تورمی موافق نیستم. اولا این یک شرایط، تورم انتظاری را ایجاد می نماید و غیر از آن در عمل هم یک تورمی خواهد داشت و در نتیجه آن، قیمت تمام شده فراوری محصولات پروتئینی و لبنیاتی را برای فراوریکننده افزایش می دهد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه موضوع ارز در برخی جاها مثل مرغ اثر بیشتری دارد و البته در حوزه گوشت قرمز کمتر از مرغ است، با یک حساب سرانگشتی می توان گفت میانه تا سه برابر قیمت ها را بالا می برد که البته در برخی جاها مانند فراوری مرغ احتمالا بیشتر از این هم باشد.

نوری بعلاوه اعلام نمود: تصور کنید این تورم بیاید روی تورم فعلی که وجود دارد و در کنار آن تورم انتظاری که تحت تاثیر حذف ارز 4200 تومانی ایجاد می گردد، خیلی برای جامعه سنگین می گردد و از سوی دیگر فراوری را هم دچار اشکال می نماید به این خاطر که به یکباره سرمایه در گردش مورد احتیاج بخش پروتئین و لبنیات سه برابر می گردد. مثلا یک واحد مرغداری اگر اکنون 1 میلیارد تومان برای گردش مالی یک دوره ای خود احتیاج دارد این تبدیل به 3 میلیارد تومان خواهد شد و طبیعتا سیستم بانکی هم برای تامین آن آماده نیست و این فراوری را دچار مشکل می نماید.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: نظر من این است که دولت بازهم زحمت این را برعهده بگیرد، نظارت لازم را انجام دهد و یک مدت این جهت را ادامه دهیم که شرایط مالی به یک نقطه پایدار برسد و بعد بتوانیم این را اجرا کنیم.

نوری بعلاوه درباره اجرای مجدد طرح شیر رایگان در آستانه بازگشایی مدارس پس از قریب به دو سال تعطیلی به دلیل شیوع ویروس کووید 19، گفت: واقعیت این است که به دلیل مسائل و معضلات فراوان و متعددی که در حوزه شیر و محصولات لبنی وجود دارد و بعلاوه دایر نبودن مدارس این موضوع اکنون تاحدی از موضوعیت افتاده است.

وی اضافه نمود: اما این طرح، طرح خوبی بود و یک اثر مهمی که داشت این بود که شیر را به آسانی در دسترس بچه ها و نوجوانان قرار می داد که استفاده می کردند. می دانیم که شیر یک ماده مغذی و ضروری برای بدن است و اینکه فارغ از هزینه اش به آسانی در اختیار قرار می گرفت برای آینده سلامت جامعه خیلی مفید بود. از سوی دیگر یک بازار مطمئنی برای فراوریکنندگان شیر بود و از این بابت هم مثبت و مناسب بود، اما با آمدن کرونا و تعطیلی مدارس، این طرح هم متوقف شد. اکنون هم این بخش آنقدر مسائل و موضوعات دارد که فکر می کنم کسی فعلا به آن اولویت نمی دهد.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس یازدهم در سرانجام گفت: این حوزه در حال حاضر با مسائل متنوعی رو به رو است، یکی از بحث ها همین حذف ارز 4200 تومانی بود که اشاره کردم و در نتیجه آن افزایش قیمت تمام شده فراوری است، یک بحث دیگر هم کشتار دام های مولد به دلیل گران شدن نهاده هاست و ... . در مجموع موضوعات پیچیده ای در این حوزه وجود دارد که تا حدی واجب تر است به این جهت که اول باید اساسا شیر وجود داشته باشد که بعد برای توزیع آن روش های مختلف مدنظر قرار بگیرد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 24 آذر 1400 بروزرسانی: 24 آذر 1400 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 1960

به "حذف ارز 4200 تومانی تا سه برابر قیمت ها را افزایش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف ارز 4200 تومانی تا سه برابر قیمت ها را افزایش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید