خبرنگاران نخست وزیر یونان به ترکیه هشدار داد

به گزارش تور یونان ارزان، تهران- خبرنگاران- نخست وزیر یونان روز شنبه به ترکیه هشدار داد که در صورت توقف نکردن عملیات اکتشاف گاز در قبرس، با تبعات سخت اتحادیه اروپا روبرو خواهد شد.

خبرنگاران نخست وزیر یونان به ترکیه هشدار داد

سفر با تور یونان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید.

به گزارش رویترز، الکسیس سیپراس که هم اکنون برای شرکت در نشست شورای اروپا در بروکسل به سر می برد، گفت: اروپا در مقابل اقدامات ترکیه در قبرس سکوت نخواهد کرد.

وی در گفت وگو با خبرنگاران اضافه کرد: تجاوزهای ترکیه در حال افزایش بوده و این مسأله تنها در روابط ترکیه با یونان و قبرس نیست، بلکه در روابط آنکارا با کشورهای مهم همچون آمریکا و اتحادیه اروپا نیز مشاهده می گردد.

ترکیه در هفته گذشته دومین کشتی خود را برای عملیات استخراج گاز طبیعی به سواحل قبرس اعزام کرد؛ اقدامی که می تواند منجر به نزاع جدی میان دولت آنکارا با دولت های قبرس و یونان گردد.

به دنبال عملیات ترکیه، اتحادیه اروپا در نشست بروکسل با انتشار بیانیه ای فعالیت های استخراج گاز طبیعی ترکیه در قبرس را غیرقانونی خواند و خاطرنشان کرد؛ در صورت توقف نکردن این عملیات، آن اتحادیه دست به اقدام متقابل و مناسب خواهد زد.

سخنان نخست وزیر یونان در حالی بیان می گردد که مولود چاووش اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه بتازگی خاطرنشان کرد که اکتشاف گاز از سوی آنکارا در شرق دریای مدیترانه، نقض قوانین بین المللی نیست.

چاووش اوغلو بر عزم آنکارا برای دفاع از حقوق قبرسی های ترک تبار در بهره برداری از منابع این جزیره تأکید کرد.

جزیره قبرس که سومین جزیره بزرگ در دریای مدیترانه به شمار می آید، تا سال 1960 تحت حاکمیت انگلیس قرار داشت. در این سال ساکنان آن که به طور عمده یونانی و ترک تبار بودند، حکومت قبرس را خاطرنشان کردند.

نمایندگان جمعیت ترک تبارهای قبرس که به طور عمده در شمال این جزیره ساکن بودند، در سال 1963 میلادی بر سر اجرای توافق نامه یاد شده با سایر نمایندگان دچار اختلاف شدند و در پی این موضوع، ضمن اعلام خروج از توافق دولت قبرس، از ترکیه درخواست اعزام نیرو برای محافظت از ترک تبارها را کردند.

این موضوع موجب شد تا اختلافات تشدید شده و سازمان ملل متحد یک سال بعد یعنی در سال 1964 با اعزام نیروهای پاسدار صلح مانع تشدید بیشتر درگیری ها گردد. مأموریت این نیروها تا کنون در این جزیره تمدید شده است.

اختلاف یونان با ترکیه نیز به طور عمده متمرکز بر این جزیره و منابع وابسته به آن در حوزه دریایی مدیترانه است.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 284

به "خبرنگاران نخست وزیر یونان به ترکیه هشدار داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نخست وزیر یونان به ترکیه هشدار داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید