چرا پ ک ک ترکیه را به آتش کشید؟

به گزارش تور یونان ارزان، خبرگزاری تی آر تی وورلد در گزارشی به تحلیل آتش سوزی های اخیر در ترکیه پرداخته و به طور خاص با اشاره به این مساله که ایجاد حریق های عمدی، یکی از تاکتیک های اساسی گروه پ ک ک در نبرد علیه دولت ترکیه است، سعی نموده استدلال های مختلفی را برای روشن شدنِ هر چه بیشتر نقش گروهِ مذکور در آتش زدن جنگل های ترکیه به اسم یک حربه جنگی را مورد اشاره قرار دهد. این در حالی است که به تازگی یک گروه وابسته به گروه تروریستی پ ک ک به نامِ گروه ابتکار بچه ها آتش، مسوولیت آتش سوزی های اخیر ترکیه را بر عهده گرفته است.

چرا پ ک ک ترکیه را به آتش کشید؟

بهترین تجربه سفر را با شرایط تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

تی آر تی وورلد دراین رابطه می نویسد: وقوع بیش از 71 مورد آتش سوزی در محدوده حداقل 17 شهر ترکیه در مدت تنها سه روز (در فاصله روز های 28 تا 30 جولای)، تا حد زیادی بسیاری از مردم ترکیه را با این برآورد رو به رو نموده که این آتش سوزی ها، احتمالا حملات خرابکارانه و تروریستی هستند.

به گزارش خبرنگاران، علل طبیعی نظیر شرایط آب و هوایی و یا ایجاد آتش سوزی بر اثر بی احتیاطی های مردم، از جمله دلایل شایعِ وقوع آتش سوزی در کشور های اقصی نقاط دنیا هستند. در این راستا، وزیر کشاورزی و جنگل بانی ترکیه گفته است: وقوع آتش سوزی در منطقه ها مختلف ترکیه و در شرایطی که باد هم وزش چندانی ندارد و شاهد انتقال آتش از یک نقطه به نقطه دیگر نیستیم، تا حد زیادی سوظن ها در خصوص عمدی بودن آتش سوزی های اخیر در ترکیه را افزایش داده است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه هم به صراحت گفته است: آتش سوزی های اخیر پدیده ای نیستند که ما به آن ها بی اعتنایی کنیم. این آتش سوزی ها اگرچه در منطقه ها مختلف روی داده اند با این حال، در شرایط زمانی تقریبا یکسانی رخ داده اند.

در جریان آتش سوزی های اخیر، جدای از دستگاه های دولتی، بسیاری از مردم محلی و بخش خصوصی هم جهت خاموش کردن شعله های آتش در بخش های مختلف ترکیه، دست به دست هم داده اند. با این همه، دولت ترکیه درست همزمان با گسترده کردن کوشش های خود جهت به کنترل درآوردن بحران آتش سوزی در این کشور، چندین فروند هواپیمای نظامی را در تاریخ 30 جولای به شمال عراق اعزام کرد تا دست به عملیات نظامی علیه مواضع گروه تروریستی پ ک ک بزنند.

این جنگنده های نظامی حدودا به 40 هدف نظامی گروه پ ک ک حمله نموده اند و بنا بر آنچه وزارت دفاع ترکیه اعلام نموده، کاملا اهداف خود را هم نابود نموده اند. امری که به نظر می رسد با توجه به ارزیابی های نهاد های اطلاعاتی ترکیه نسبت به دست داشتن گروه پ ک ک در آتش سوزی های اخیر ترکیه رخ داده است. مساله ای که البته اخیرا هم به تایید گروه پ ک ک رسیده است.

پ ک ک و تاکتیک ایجاد آتش سوزی های عمدی

گروه پ ک ک همیشه از حربه تخریب محیط زیست برای پیشبرد دستور کار های خود بهره برده است. بسیاری از حامیان پ ک ک در خصوص آتش سوزی های اخیر ترکیه هم، موضعی توام با لذت و خوشحالی را در خصوص این اتفاق ابراز نموده اند و به نوعی حتی آن را مورد حمایت قرار داده اند.

در سال 2020 و در سالگرد اخراج رهبر گروه پ ک ک عبدالله اوجالان از سوریه هم (در تاریخ 9 اکتبر سال 1998)، آتش سوزی های گسترده ای در اقصی نقاط شهر های ترکیه به وقوع پیوست و حدودا 400 هکتار از جنگل های این کشور و منطقه ها مسکونی آن و بعلاوه هزاران گونه جانوری در ترکیه را طعمه حریق کرد.

در آن موقع، گروه موسوم به بچه هاِ آتش که وابسته به گروه تروریستی پ ک ک بود، در یک سایت اینترنتی وابسته به گروه پ ک ک، به طور رسمی مسوولیت آتش سوزی ها در ترکیه را بر عهده گرفت. این گروه در ارتباط با آتش سوزی های اکتبر 2020 ترکیه اعلام نموده است: ما به آتش مقدس، سلام و درود می فرستیم.

گروه تروریستی پ ک ک که از سال 1984 در جنگ با دولت ترکیه است، به طور خاص از دهه 1990، از تاکتیک ایجاد حریق و آتش سوزی های عمدی برای حمله به دولت ترکیه استفاده می نماید. در این رابطه، دولت ترکیه به طور خاص بر این باور است که یونان، یعنی همان کشوری که به زعم آنکارا، بسیاری از نیرو های پ ک ک در آن آموزش می بینند هم سهم بسزایی در اقدامات خرابکارانه این گروه در مساله ایجاد آتش سوزی های عمدی در خاک ترکیه دارد (یونان و ترکیه، رقابت و خصومت های زیادی با هم دارند). در بعضی موارد، گروه پ ک ک جنگل هایی را در ترکیه به آتش کشیده که جهانگرد های خارجی زیادی را به خود جذب می کردند.

گروه پ ک ک تنها جنگل ها را در خاک ترکیه به آتش نمی کشند. آن ها بعلاوه خطوط انتقال نفت و نهاد های دولتی ترکیه را هم به آتش می کشند. گروه پ ک ک در جریان ایجاد حریق های عمدی خود در منطقه ها مدیترانه ای ترکیه که محل های عمده جذب جهانگرد های خارجی برای این کشور هستند، ظرف قریب به پنج سال، حدودا دو هزار هکتار از اراضی جنگلی این کشور را به آتش کشیده و نابود نموده اند. این گروه مسوولیت حریق های مذکور را هم به طور رسمی پذیرفته اند.

در بعضی موارد هم، گروه پ ک ک با ایجاد حریق های عمدی سعی داشته تا حواس نیرو های امنیتی ترکیه را پرت کند و راه را برای فرار اعضای خود که به نوعی در محاصره نیرو های امنیتی این کشور بوده اند، هموار کند. این گروه و گروه های وابسته آن تا به امروز بار ها و بار ها از این تاکتیک استفاده نموده اند و آن را به طور رسمی هم در بیانیه های خود مورد اشاره قرار داده اند.

در این چهارچوب، مراد کارایلان یکی از رهبران مهم و برجسته گروه پ ک ک (آمریکا برای دستگیری و یا جسد وی، جایزه مشخص نموده است) هم در موضع گیری گفته است: وقتی اعضای پ ک ک هیچ اسلحه ای در اختیار ندارند، ایجادِ حریق عمدی یک تاکتیک راهگشا برای آن ها است. او در ادامه می گوید: دو یا سه جوان دور هم جمع می شوند و امکان دارد که بگویند ما که سلاحی نداریم. با این حال، کبریت و فندکی که در دستان آن هاست، خود یک سلاح موثر علیه دولت ترکیه است.

منبع: فرارو
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 1827

به "چرا پ ک ک ترکیه را به آتش کشید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا پ ک ک ترکیه را به آتش کشید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید