ضعف سرکشی و رسیدگی به معضلات سیلاب سیستان و بلوچستان ، کدام وزیر مالی دیرتر به زاهدان رفت؟!

به گزارش تور یونان ارزان، در حالی که بیشترین خسارت سیل اخیر در استان سیستان وبلوچستان در حوزه مالی است، با این حال پس از گذشت 9 روز هنوز بسیاری از وزیران بخش مالی به مناطق سیل زده استان سرنزده اند.

ضعف سرکشی و رسیدگی به معضلات سیلاب سیستان و بلوچستان ، کدام وزیر مالی دیرتر به زاهدان رفت؟!

جهت دریافت مشاوره خدمات هزینه چاپ تراکت از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ تراکت های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگار ، استان سیستان وبلوچستان چند روزی است که درگیر سیل ویرانگری شده است، به طوری که هنوز بعد از گذشت نزدیک به 10 روز همچنان مردم بسیاری از روستا ها در محاصره سیل هستند و امدادرسانی به این مناطق تنها به صورت هوایی امکان پذیر است.

روز گذشته رئیس جمهور بعد از گذشت نزدیک به 8 روز وارد مناطق سیل زده سیستان وبلوچستان شد، این درحالی است که بسیاری از وزیران درگیر و مسئول در این حادثه هنوز از این مناطق بازدید ننموده اند.

کاش مسئولان زودتر می آمدند!

شرایط سد ها و بندسار ها طبق آمار ها و آنالیز ها در شرایط هشدار واقع شده است، با این حال بعد از گذشت 9 روز و همزمان با پر شدن بسیاری از سد ها، رضا اردکانیان وزیر نیرو به همراه رئیس جمهور وارد این استان شد و از مناطق سیل زده بازدید کرد.

این در حالی است که طبق آمارها، 23 میلیارد تومان به شبکه برق رسانی و 40 میلیارد و 500 میلیون تومان به شبکه آبرسانی استان سیستان وبلوچستان خسارت وارد شده است. تا چند روز پیش برق حدود 110 روستا به صورت کامل قطع شده بود که با پیگیری های صورت گرفته برق این مناطق وصل شد.

در استان سیستان و بلوچستان حدود 200 روستا بر اثر وقوع سیل دچار قطعی آب شده اند که بعضی از آن ها دارای مشکل کدورت منابع آبی و بعضی شکستگی خطوط انتقال و خروج از مدار است.

همچنین به دلیل شدت سیلاب، بعضی از روستا ها دچار قطعی ارتباط مواصلاتی و تلفنی شدند و به همین دلیل احتمال گسترش قطعی آب در این مناطق وجود داشت که به نظر می رسد این مشکل ظرف چند روز آینده رفع شود.

از سوی دیگر به گفته غلام حیدر زورقی رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان، در جریان سیلاب اخیر 7 هزار و 322 رأس دام سنگین و سبک، تخریب یک هزار و 468 حلقه چاه، 540 رشته قنات، یک هزار و 208 واحد دامداری، 620 کلنی زنبور عسل، 6 واحد مرغداری و 162 باب استخر ذخیره آب در سیستان وبلوچستان دچار آسیب شدند.

او اظهار کرد: خسارت به 4 هزار و 395 هکتار سیستم آبیاری نوین و 102 کیلومتر لوله انتقال آب از دیگر پیامد های سیلاب اخیر در جنوب سیستان وبلوچستان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اعلام کرد: در مجموع این سیلاب در 15 شهرستان استان بیش از 640 میلیارد تومان به بخش کشاورزی منطقه خسارت وارد نموده است.

متأسفانه با وجود این میزان خسارت در بخش کشاورزی که به عنوان مهم ترین بخش مالی ویژه این مناطق به شمار می رود هنوز از بازدید و یا آنالیز و رسیدگی های لازم در این بخش از سوی سرپرست جهاد کشاورزی خبری نیست.

همچنین در این حوزه به راه ها به ویژه راه های روستایی و پل ها خسارت های بسیار زیادی وارد شده است که در همین زمینه عبدالهاشم حسن نیا مدیرعامل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای در گفت وگو با خبرنگار ، با بیان اینکه بر اثر سیل در استان سیستان وبلوچستان 750 میلیارد تومان خسارت به راه ها، ابنیه ها و پل ها وارد شده است، گفت: جریان آب رودخانه و سرریز شدن آب ها از پل ها و آبنما ها باعث آب گرفتگی شدید تمام جهت های اصلی و فرعی به ویژه در روستا ها شده است.

مدیرعامل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای با اشاره به اینکه سعی خواهیم کرد، ترمیم و بازسازی جاده ها و راه های روستایی و اصلی، فرعی و کنارگذر جاده ها را تا انتها سال جاری کامل کنیم، گفت: برای احداث پل ها و ابنیه ها اقدامات لازم را تا انتها سال جاری انجام می دهیم، اما سعی خواهیم کرد تا انتها سال آینده تمامی پل ها، ابنیه ها و جاده ها را ترمیم کنیم.

مدیرعامل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای از بازدید وزیر راه و شهرسازی از استان سیستان وبلوچستان هم اطلاع داد و گفت: 26 راه اصلی و چندین راه فرعی در این استان بازگشایی شد و 876 راه روستایی که تا روز گذشته به دلیل حجم شدید آب گرفتگی مسدود شده بود، بازگشایی شده و تنها راه روستایی 30 روستا باقی مانده است که تا انتها امروز و فردا همزمان با فروکش کردن آب در خاک بازگشایی می شود.

مجید رودباری مدیرکل دفتر مدیریت بحران سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای در گفت وگو با خبرنگار ، گفت: از 786 راه روستایی تنها 26 روستا در محاصره آب واقع شده است و این راه ها هم تا انتها امروز بازگشایی می شود.

او گفت: میزان فروکش کردن آب در این مناطق بسیار کند است و تمام نیرو های راهداری در کوشش هستند تا جهت زمینی را باز نمایند.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در 26 دی به عنوان اولین وزیری که از مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان بازدید کرد؛ در جریان خسارت های وارد شده به راه ها، پل ها تونل ها و واحد های مسکونی نهاده شد.

همچنین طبق ارزیابی های اولیه حدود 14 هزار واحد مسکونی بر اثر سیل دچار خسارت های 10 تا 100 درصدی شده اند که بسیاری از این واحد ها خشت وگلی بوده اند.

وزیر نیرو هم در 24 دی به همراه رئیس مجلس شورای اسلامی به بازدیدی کوتاه به همراه افتتاح نمادین و پرحاشیه یک خط لوله آب وارد چابهار شد و مجدد به تهران بازگشت تا در روزهای آینده مجدد به همراه ریاست جمهوری وارد استان سیل زده سیستان و بلوچستان شود.

و طبق تمام زمانبندی های پس از وقوع سیل رئیس جمهور به همراه تعدادی از وزرا 28 دی را زمان سفر به سیستان و بلوچستان اعلام نموده و پس از 5 روز سپری شدن از سیل، به این سوال سفر نموده و پس از بازدید سرزده و یک روزه از منتطه، به تهران باز می شود.

آنچه مسلم است این است که این بار هم با وجود هشدار های هواشناسی باز هم مسئولان غافلگیر شدند و خسارت حدود 1 هزار میلیارد تومانی به مناطق سیل زده استان سیستان وبلوچستان وارد شده است. در حالی که وزیران دولت باید از همان روز های اول در این مناطق حاضر می شدند اما آنان بعد از گذشت یک هفته حالا تازه یادشان افتاده است که در استان سیستان وبلوچستان سیل آمده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 8 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 843

به "ضعف سرکشی و رسیدگی به معضلات سیلاب سیستان و بلوچستان ، کدام وزیر مالی دیرتر به زاهدان رفت؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضعف سرکشی و رسیدگی به معضلات سیلاب سیستان و بلوچستان ، کدام وزیر مالی دیرتر به زاهدان رفت؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید