طرز تهیه پنج مدل بورانی، چاشنی های خوشمزه برای غذا

به گزارش تور یونان ارزان، خبرنگارانـ مصرف روزانه شیر و فراورده های لبنی به دلیل داشتن کلسیم فراوان برای سلامتی بدن و به خصوص داشتن استخوان های قوی بسیار ضروری است. ماست یکی از پر طرفدارترین چاشنی های کنار غذاست که در سفره ایرانیان جایگاه ویژه ای دارد. بورانی نوعی ماست ترکیبی خوشمزه ایرانی است که بسیار محبوب است و در کنار انواع غذا سرو می شود.

طرز تهیه پنج مدل بورانی، چاشنی های خوشمزه برای غذا

بورانی از ترکیب ماست با برخی سبزیجات مانند اسفناج، کرفس، لبوی پخته، پیاز، بادمجان و... تهیه می شود که هرکدام عطر و طعم خاص خود را دارند. بورانی را به عنوان چاشنی غذا و یا در کنار تنقلاتی مانند چیپس و سبزیجات بخارپز سرو می کنند. در ادامه این مطلب طرز تهیه پنج مدل بورانی خوشمزه همراه با نکات مهم و فوت و فن های مربوط به تهیه آن ها تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

بورانی بادمجان

مواد لازم برای تهیه بورانی بادمجان

بادمجان کبابی: 1 پیمانه

ماست چکیده یا هم زده: 2 پیمانه

سیر: 3 حبه

سبزی خشک معطر (نعناع، گشنیز، ریحان): 2 قاشق غذا خوری

گردوی خرد شده: 2 قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

طرز تهیه بورانی بادمجان

برای تهیه بادمجان کبابی در منزل ابتدا بادمجان ها را خیلی خوب بشویید و خشک کنید؛ سپس اجاق گاز یا کباب پز را روشن کنید و بادمجان ها را با پوست روی شعله میانه آتش بگذارید. در حین کبابی شدن هرچند دقیقه یک بار بادمجان ها را پشت و رو کنید تا همه قسمت های آن به صورت یک نواخت کبابی و پخته شود؛ سپس بادمجان های کبابی شده را داخل یک ظرف آب خنک بگذارید و بعد از چند دقیقه خیلی آرام پوست های بادمجان را با دست جدا کنید. حالا بادمجان های پوست گرفته را داخل دستگاه مخلوط کن بریزید و یک دقیقه بزنید تا یک دست شود.

می توانید به جای دستگاه مخلوط کن از گوشت کوب یا ساطور استفاده کنید. بادمجان کبابی را کاملا ساطوری کنید و داخل کاسه بریزید. سه حبه سیر را رنده کنید و همراه با سبزی معطر، گردو خرد شده، نمک و فلفل سیاه به بادمجان کبابی اضافه کنید و خوب هم بزنید. در مرحله آخر ماست را به مواد بالا اضافه کنید و خوب هم بزنید تا همه مواد کاملا با ماست ترکیب شود. بورانی بادمجان آماده را داخل ظرف سرو بریزید و روی آن را با نعناع خشک و فلفل قرمز تزیین کنید؛ سپس کاسه بورانی را به مدت نیم ساعت تا چهل دقیقه داخل یخچال بگذارید تا مزه ها به خوبی با هم ترکیب شوند. نوش جان.

بورانی کدو سبز

مواد لازم برای تهیه بورانی کدو سبز

کدو سبز: 3 عدد

ماست چکیده یا هم زده: 3 پیمانه

نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

روغن: به میزان لازم

طرز تهیه بورانی کدو سبز

کدو ها را بشویید و پوست کنید؛ سپس آن ها را حلقه حلقه کنید. داخل ماهی تابه کمی روغن بریزید و آن را روی حرارت اجاق گاز بگذارید. بعد از اینکه روغن داغ شد، برش های کدو را داخل روغن بگذارید. نیازی نیست کدو کاملا سرخ شود، همین که کمی تفت داده و نرم شود، کافی است. کدو ها را روی دستمال جذب روغن بگذارید تا روغن اضافی آن گرفته شود؛ سپس کدو ها را داخل یک کاسه بریزید و با چنگال له کنید. نمک و فلفل سیاه را روی آن بریزید و در آخر ماست را اضافه کنید و خوب هم بزنید. بورانی کدو آماده را داخل ظرف سرو بریزید و توی یخچال بگذارید تا سرد شود.

بورانی لبو

مواد لازم برای تهیه بورانی لبو

لبو پخته: 1 عدد

ماست چکیده یا هم زده: 2 پیمانه

فلفل سیاه و نمک: به میزان لازم

طرز تهیه بوارنی لبو

لبو های پخته را به دلخواه خرد یا رنده کنید و داخل یک کاسه مناسب بریزید؛ سپس نمک و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید و هم بزنید. در آخر ماست را هم داخل کاسه بریزید و خوب هم بزنید تا همه مواد با هم مخلوط شوند. بورانی لبو را داخل ظرف سرو بریزید و آن را داخل یخچال بگذارید تا خنک شود، نوش جان.

بورانی پیاز

مواد لازم برای تهیه بورانی پیاز

پیاز قرمز: 1 عدد

ماست چکیده یا هم زده: 2 پیمانه

گشنیز تازه یا خشک: نصف پیمانه

نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

طرز تهیه بورانی پیاز

پیاز قرمز را پوست کنید؛ سپس به صورت ورقه های خیلی نازک برش بزنید. پیاز های برش خرده را داخل یک کاسه بریزید؛ سپس گشنیز را همراه با نمک و فلفل سیاه و ماست اضافه کنید و خوب هم بزنید تا همه مواد کاملا با هم مخلوط شوند. بورانی پیاز را داخل ظرف مورد نظر بریزید و توی یخچال بگذارید تا خنک شود، نوش جان.

بورانی اسفناج و کرفس

مواد لازم برای تهیه بورانی اسفناج و کرفس

اسفناج پخته: 1 پیمانه

ساقه کرفس خرد شده: 2 عدد

ماست چکیده یا هم زده: 2 پیمانه

گردوی خرد شده: یک چهارم پیمانه

سیر: 3 حبه

نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

طرز تهیه بورانی اسفناج و کرفس

اسفناج پخته را کاملا بکوبید تا نرم شود و داخل یک کاسه بریزید. ساقه کرفس را که به صورت نگینی خرد کرده اید، همراه با سیر رنده شده، گردوی خرد شده، نمک و فلفل سیاه به اسفناج اضافه کنید و خوب هم بزنید. در آخر ماست را اضافه کنید و باز هم بزنید تا همه مواد با هم مخلوط شوند؛ سپس بورانی آماده را داخل ظرف سرو مورد نظر بریزید و توی یخچال بگذارید تا خنک شود، نوش جان.

منبع: فرارو
انتشار: 3 شهریور 1401 بروزرسانی: 3 شهریور 1401 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 2195

به "طرز تهیه پنج مدل بورانی، چاشنی های خوشمزه برای غذا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه پنج مدل بورانی، چاشنی های خوشمزه برای غذا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید