طرز تهیه کلمپه اصیل کرمانی

به گزارش مجله میکونوس، کلمپه اصیل کرمان

کلمپه یکی از شیرینی های معروف کرمان است. کلمپه اصیل کرمان تاریخچه ای بلند دارد. کلمپه شیرینی سنتی کرمان است؛ به دلیل محبوبیت و خاص بودن آن به عنوان سوغات کرمان نیز به شمار میرود. کلمپه کرمان دارای خواص زیادی از جمله اشتها آور، از بین برنده ضعف و بی حالی، سرشار از ویتامین D، انرژی زا و … می باشد.

طرز تهیه کلمپه اصیل کرمانی

در گذشته برای تهیه کلمپه از آتش هیزم استفاده می کردند. اما امروزه برای درست کردن آن از روش های صنعتی استفاده می گردد. در قدیم کلمپه فقط برای مراسم ها و مناسبت های خاص پخته می شد. ولی امروزه به طور انبوهی از این شیرینی درست می گردد. توصیه می گردد حتما کلمپه کرمانی را امتحان کنید.

آموزش طرز تهیه کلمپه کرمانی

برای طرز تهیه کلمپه کرمانی باید اول مواد مورد احتیاج آن را تهیه کنید. 500 گرم آرد سفید، 2 عدد زرده تخم مرغ، 180 گرم ماست، 250 گرم روغن جامد، 3 الی 4 قاشق غذا خوری پودر قند، 1 قاشق چای خوری بیکینگ پودر، نصف قاشق چای خوری وانیل، زعفران دم نموده به اندازه لازم، 150 گرم خرما، 50 گرم مغز گردو پودر شده، پودر هل، پودر دارچین و پودر زنجبیل به اندازه لازم و برای تزیین، پودر پسته یا کنجد از مواد مورد احتیاج کلمپه کرمانی می باشند.

ابتدا باید آرد را درون الک ریخته و آن را الک کنید. این کار را به مدت 3 بار تکرار کنید. سپس درون یک کاسه مناسب روغن جامد را بریزید و پودر قند را به آن اضافه کنید و با هم زن هم بزنید. زرده تخم مرغ، وانیل و ماست را به همراه زعفران دم نموده به مواد داخل کاسه اضافه کنید و با همزن تمام مواد را به خوبی هم بزنید تا کاملا یکدست شوند.

اکنون کم کم آرد را به مواد اضافه کنید و با دست آن را هم بزنید و خوب ورز دهید تا خمیری یکدست داشته باشید. خمیر آماده شده را داخل یک کیسه فریزر قرار دهید یا یک سلفون را به خوبی بر روی کاسه بکشید. حالا باید خمیر را به مدت 2 ساعت داخل یخچال قرار دهید تا استراحت کند. این استراحت دادن به خمیر باعث می گردد تا چسبندگی ان نیز از بین برود.

برای تهیه کلمپه شما احتیاج به مواد میانی دارید. در طول مدت این 2 ساعت که خمیر در حال استراحت است، شما به سراغ آماده کردن مواد میانی بروید. ابتدا پوست خرما ها را جدا کنید. سپس خرما ها را حسابی له کنید. برای این کار می توانید از گوشت کوب یا پشت قاشق بهره ببرید. در ادامه به خرما های له شده پودر دارچین، پودر هل و پودر زنجبیل را به همراه مغز گردو پودر شده اضافه کنید و حسابی هم بزنید تا مواد کاملا با هم ترکیب و یکدست شوند.

بعد از گذشت 2 ساعت خمیر را از یخچال بیرون آورید و دوباره آن را کمی ورز دهید. سپس کمی از خمیر را بردارید و روی آن از مواد میانی بریزید و دوباره یک لایه خمیر روی آن بگذارید و دور خمیر را بپیچانید. همین کار را ادامه دهید. اکنون شیرینی ها را بر روی سینی فر که کاغذ روغنی هم گذاشته اید، بگذارید و سینی را داخل فر از قبل گرم شده با دمای 170 درجه سانتی گراد، به مدت 15 الی 25 دقیقه بگذارید. بعد از گذشت 15 دقیقه کلمپه کرمانی آماده شده است. حالا می توانید آن را با پودر پسته و یا پودر کنجد تزیین کنید.

گذاشتن مواد میانی بر روی خمیر کلمپه

نکات و موارد مهم در طرز تهیه کلمپه

برای درست کردن کلمپه کرمانی باید نکاتی را بدانید:

  • دقت کنید که در رنگ کلمپه ها بعد از پخته شدن نباید تغییری ایجاد گردد. پس سعی کنید از پخت زیاد از حد آن خودداری کنید؛ که از خصوصیات مهم کلمپه کرمانی، رنگ آن می باشد.
  • برای نگهداری کلمپه ها، آن ها را داخل ظروف در بسته و در یخچال بگذارید.
  • برای طعم بهتر و داشتن بافتی مناسب، گردو های مواد میانی را به جای پودر کردن با چاقو ریز کنید.

کلمپه کرمانی

از قلم نیاندازید شما در هر جای ایران که باشید می توانید کلمپه را به روش کرمانی ها درست کنید. ولی اگر به هر دلیلی این امکان برای شما میسر نبود نگران نباشید! چرا که می توانید کلمپه کرمان را از فروشگاه های معتبر به صورت آنلاین سفارش دهید. ای تحفه یکی از این فروشگاه های معتبر است که پیشنهاد میکنیم برای خرید کلمپه کرمان حتما به سایت آنها به آدرس اینترنتی etohfeh.com سر بزنید.

منبع: فوت و فن
انتشار: 8 شهریور 1401 بروزرسانی: 8 شهریور 1401 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 2198

به "طرز تهیه کلمپه اصیل کرمانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کلمپه اصیل کرمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید