هدف دفاتر تسهیلگری کاهش آسیب های اجتماعی است

به گزارش تور یونان ارزان، خبرنگاران/فارس مدیرعامل سازمان مردم نهاد جوانان عشایر استان فارس گفت: هدف دفاتر تسهیلگری کاهش آسیبهای اجتماعی در جوامع حاشیه نشین و سکنتگاههای غیررسمی است.

هدف دفاتر تسهیلگری کاهش آسیب های اجتماعی است

مهران نامداری پنجشنبه 21 اسفند در جمع خبرنگاران با تبریک مبعث حضرت محمد(ص) گفت: دفاتر تسهیل گری برای کاهش آسیب های اجتماعی و حمایت از گروه های آسیب پذیر و آسیب دیده، بهبود شرایط مالی خانواده و...در شیراز راه اندازی شده است.

نامداری مشارکت همه جانبه و حداکثری جامعه محلی در تصمیم گیری و اقدامات، کاهش آسیب های اجتماعی و حمایت از گروه های آسیب پذیر و آسیب دیده، بهبود شرایط مالی خانواده، ترویج الگوی ایرانی اسلامی مصرف، کار و فعالیت،توانمند سازی جامعه محلی، تسهیل ایجاد ارتباط بین مردم و ارگان های دولتی از جمله اهداف راه اندازی دفاتر تسهیل گری و توسعه محلی مطرح نمود.

او اظهار داشت: دفاتر تسهیل گری و توسعه محلی به عنوان سکونتگاه های غیر رسمی رسمی پدیده ای ناشی از گسترش شهرها و بازتابی از توزیع نامناسب امکانات شهری است، زمانی که شهر نتواند نیازهای بخشی از جمعیت خود را تامین کند، آن ها را به حاشیه می راند.

نامداری با اشاره به اینکه سال 95 آمارها حاکی از سکونت حدود 11 میلیون نفر در مناطق حاشیه شهری و سکونتگاه های غیررسمی بود، گفت: به همین دلیل سال 96 دفاتر تسهیل گری و توسعه محلی برای بهره مندی از توان و ظرفیت بخش خصوصی در رشد و توسعه مناطق کمتر توسعه یافته در 10 استان توسط وزارت کشور با هدف شناسایی، آسیب شناسی و برنامه ریزی برای کاهش آسیب های اجتماعی بر پایه داده های واقعی ایجاد شد.

او اضافه کرد: سال 1397 در شیراز 7 دفتر تسهیلگری و توسعه محلی زیر نظر امور اجتماعی استانداری فارس در مناطق کوزه گری. شریف آباد و سهل آباد، شرغان و ترکان و مهرگان، سعدی، بافت قدیم، مهدی آباد ایجاد شد.

مدیرعامل سازمان مردم نهاد جوانان عشایر فارس از حمایت های استانداری قدردانی و ضمن درخواست از سایر دوایر و سازمان ها برای همراهی و حمایت از دفاتر تسهیلگری برای تحقق اهداف پیش بینی شده، گفت: دفتر تسهیلگری و توسعه محلی گلشن (کشن) نیز مهر ماه سال 1397 در محله کشن راه اندازی شد و با برداشت میدانی و برداشت کالبدی از محله شروع به کار کرد.

نامداری ارائه مشاوره حقوقی و برگزاری کارگاه های متعدد برای اهالی در زمینه ارتقاء آگاهی های شهروندی، پیگیری و ارجاع موارد خاص حقوقی به مراجع قضایی، شناسایی ظرفیت افراد و محله در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی، ارائه مشاوره های اجتماعی و ارتباط گیری با اهالی محله برای توسعه اجتماعی محله، برگزاری کارگاه های روانشناسی در محله به صورت جمعی و همچنین مشاوره فردی، ارائه الگوهای مناسب رفتار شناختی برای بهبود رفتارهای فردی و جمعی، آنالیز مسائل معابر و کالبدی محله و ارائه طرح و پیشنهاد در راستای بهبود موارد مذکور، تشکیل پایگاه اطلاعات داده دهای نقشه محله، شناسایی ظرفیت های مالی محله و سعی در بهبود شرایط مالی با مشارکت مردم، شناسایی فرصت های درآمد زایی و رسمیت بخشیدن به آنها برای افزایش اشتغال را از وظایف دفاتر تسهیلگری اظهار داشت.

مدیر دفتر تسهیلگری و توسعه محلی گلشن شیراز نیز، گنجاندن سرای محله در بودجه 1400 شهرداری منطقه 4، تجهیز معابر اصلی به سطل زباله، 2 کیلومتر آسفالت معابر اصلی محله، تعیین و تکلیف مالکیت ساکنین محله گلشن با بنیاد مستضعفان، اخذ کارت آمایش برلی اتباع، تشکیل گروههای صلح و سازش حقوقی، برگزاری کارگاه ها و غرفه های متعدد حقوقی، شناسایی و بازگرداندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل، ارائه مشاوره به مددجوی دارای مشکل اعصاب و روان از اهم فعالیت های اجرا شده در این دفتر تسهیلگری مطرح نمود.

راحله مه کویی شناسایی بچه ها دارای سوتغذیه و معرفی به مرکز حمایتی، شناسایی خانواده های آسیب دیده و نعرفی به مرکز حمایتی، برگزاری کارگاه های مالی در حوزه های کارافرینی و بازاریابی، ارائه طرح اتصال دوره های آموزشی فنی و خرفه ایی به بازار ، معرفی 11 نفر از افراد نیازمند به خیریه برای حمایت معیشیتی از دیگر فعالیت های اجرا شده در دفتر تسهیلگری و توسعه محلی گلشن معرفی کرد.

مه کویی توزیع بسته های بهداشتی با همکاری استانداری، توزیع بن معیشتی، توزیع بسته بهداشتی بین اتباع بیگانه ساکن در محله با همکاری اداره اتباع و امور مهاجرین خارجی فارس، تامین بسته معیشتی برای سه خانواده ای که به دلیل کرونا سرپرست خود را از دست داده اند و ... از اقدامات و فعالیت های خارج از برنامه مصوب این دفتر اظهار داشت.

مدیر دفتر تسهیلگری محله گلشن شیراز با یادآوری اینکه این محله حدود 20 هزار نفر جمعیت دارد، گفت: بیکاری جوانان، متوسط درآمد پائین، اعتیاد، ترافیک، فقدان سرای محله و امکانات تفریحی، فرهنگی و ورزشی و .... از مسائل کنونی این محله است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 فروردین 1400 بروزرسانی: 12 فروردین 1400 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 1595

به "هدف دفاتر تسهیلگری کاهش آسیب های اجتماعی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدف دفاتر تسهیلگری کاهش آسیب های اجتماعی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید