گردش و تفریح مردم، مساوی با گردش ویروس در جامعه است

به گزارش تور یونان ارزان، خبرنگاران/قزوین رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین گفت: هرگونه مسافرت، رفت وآمد، دیدوبازدید و گردش ویروس را منتقل می نماید و باید تمام این برنامه ها را به بعد از شکست کرونا منتقل کنیم الان همه باید با حضور در منزل به حذف زنجیره انتقال این ویروس یاری کنیم.

گردش و تفریح مردم، مساوی با گردش ویروس در جامعه است

علیرضا مهرعلیان، رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در شرایط فعلی مشاهده می گردد بعضی با خودخواهی جامعه پزشکی و درمانی را به زحمت می اندازند باید تفریحات و دید و بازدیدها را متوقف کنیم و از مردم خواهش می کنیم با حذف این برنامه ها به حذف چرخه انتقال یاری نمایند.

رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان توضیح داد: از مردم تقاضا داریم در نظام بیماریابی به سامانه خوداظهاری الکترونیکی کرونا به آدرس www.salamat.gov.ir مراجعه نمایند تا غربال شوند.

وی ضمن بیان توصیه های لازم برای پیشگیری از ابتلا اعلام نمود: تعداد افراد مثبت رو به افزایش است و حلقه کنترل افراد مثبت مغفول مانده است؛ بهتر است افراد کرونا مثبت وقتی در منزل قرنطینه می شوند به نکات بهداشتی توجه نمایند و فضاهای مشترک مانند سرویس بهداشتی، حمام و آشپزخانه دارای تهویه باشد و سایر اعضای خانواده به اتاق فرد مبتلا به کرونا رفت وآمد نداشته باشند و فاصله یک ونیم متری را از فرد مبتلا حفظ نمایند.

مهرعلیان بیان نمود: بیمار مبتلا به کرونا و قرنطینه شده در منزل باید دیدار ممنوع باشد و به شستشوی دست ها اهمیت زیادی دهد؛ اگر آلودگی دست ها مشهود نبود از ضدعفونی نماینده با پایه الکل استفاده گردد.

وی اضافه کرد: افراد پس از شست وشوی دست با آب و صابون حتماً دستان خود را با دستمال کاغذی خشک نمایند و اگر دستمال در دسترس نبود از حوله استفاده نمایند و به محض خیس شدن حوله، حوله ای دیگر جایگزین نمایند.

رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان اشاره نمود: اگر فرد احساس کرد دستانش آلوده است شست وشوی دست را انجام دهد، همچنین حتماً قبل و بعد از غذا نیز دست هایش را هم بشوید.

وی با تأکید بر استفاده از ماسک جهت جلوگیری انتشار ترشحات تنفسی گفت: کرونا به وسیله انتقال قطره ای و انتقال تماسی منتقل می گردد؛ در انتقال قطره ای ویروس توسط قطرات تنفسی ریز و درشت توسط عطسه و سرفه از فرد آلوده به فرد آلوده منتقل می گردد. در انتقال تماسی نیز ویروس به وسیله لمس سطوح آلوده به کرونا مانند دستگیره به افراد دیگر منتقل گردد.

مهرعلیان بیان نمود: افراد بسیاری به ما مراجعه می نمایند که در خانواده آن ها فرد کرونا مثبت وجود دارد؛ مراقبت از بیمار مثبت باید با دقت خاصی انجام گردد تا سایر افراد خانواده آلوده نشوند. رعایت بهداشت تنفسی، ایزوله کردن و شست وشوی دست باید توسط فرد مبتلا به کرونا رعایت گردد.

وی افراد بالای 65 سال، زنان باردار افرادی که آسپرین مصرف می نمایند، بیماران قلبی، بیماران ریوی، بیمارانی که مصرف کورتون دارند، افراد دیابتی و افراد مبتلا به ایدز را جزو گروه های پرخطر برشمرد.

با پیشگیری می توان آمار مبتلایان را کاهش داد

رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان توضیح داد: با پیشگیری به سادگی می توانیم تعداد مبتلایان به کرونا و دامنه گسترش این ویروس را کاهش داد، اگر تعداد مبتلایان کاهش پیدا کند پذیرش در بیمارستان ها راحت تر خواهد بود.

وی تأکید کرد: مردم باید از مسافرت و جابجایی بی مورد خودداری نمایند و در منزل بمانند. همچنین برای تهیه مایحتاج حداقل امکان تردد در شهر را داشته باشند چراکه این ویروس به وسیله حرکت و تردد منتقل می گردد.

مهرعلیان توضیح داد: محیط آلوده نیست مگر اینکه افراد آن را آلوده نمایند. فرد آلوده ممکن است علامت نداشته باشد و در ظاهر سالم ولی در باطن مبتلا به ویروس باشد. جابجایی و مسافرت افراد در شرایط فعلی خطای نابخگرددنی است چراکه ممکن است یک فرد جوان مبتلا باشد و در دیدوبازدیدها ویروس را به عظیم ترها منتقل نموده و به دلیل آن که عظیم ترها تحمل بیماری ندارند منجر به فوت آنان گردد.

وی گفت: حضور مردم در سطح شهر باید مدیریت گردد و تنها به شعار بسنده نکنیم مردم باید سطح آگاهی و شعور و درک خود را در این باره نشان دهند و مطالعات علمی و تجارب دیگر کشورها را قبول نموده و با لغو دیدوبازدیدها به وسیله تماس تلفنی از احوال هم جویا شوند.

رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان اضافه کرد: هرگونه مسافرت، رفت وآمد، دیدوبازدید و گردش ویروس را منتقل می نماید و باید تمام این برنامه ها را به بعد از شکست کرونا منتقل کنیم الان همه باید با حضور در منزل به حذف زنجیره انتقال این ویروس یاری کنیم.

وی بیان نمود: رسانه ها بازوی یاریی درمان هستند و باید پیغام های ما و همکارانمان در بیمارستان ها را به گوش مردم برسانند؛ نگرانی ما جدی است و شرایط عادی مردم و رفت وآمد آنان در جامعه را نمی توانیم بپذیریم تعجب می کنم چرا مردم شرایط را نمی پذیرند.

مهرعلیان در انتها یادآور شد: باید توسط رسانه ها نگرانی جامعه پزشکی به مردم منتقل گردد تا پذیرش عمومی اتفاق بیفتد؛ ما همه سوار یک کشتی هستیم که اگر سوراخ باشد همه آسیب خواهند دید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 982

به "گردش و تفریح مردم، مساوی با گردش ویروس در جامعه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردش و تفریح مردم، مساوی با گردش ویروس در جامعه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید