اجرای طرح پاداش صرفه برق خانگی شروع شد ، پاداش صرفه جویی برق به کدام مشترکان پرداخت می گردد؟

به گزارش تور یونان ارزان، مدیرکل دفتر مدیریت انرژی و برنامه ریزی امور مشترکان صنعت برق شرکت مدیریت فراوری، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) گفت: اجرای طرح پاداش صرفه جویی برق از فردا برای 100 درصد مشترکان خانگی شروع می گردد.

اجرای طرح پاداش صرفه برق خانگی شروع شد ، پاداش صرفه جویی برق به کدام مشترکان پرداخت می گردد؟

به گزارش خبرنگاران، وزارت نیرو برای تأمین برق موردنیاز برنامه های متعددی را در دستور کار خود قرارداد که دو برنامه اصلی آن، افزایش ظرفیت فراوری برق و مدیریت مصرف مشترکان دسته بندی است. در بخش مدیریت مصرف برق بخش خانگی دو سیاست کلی وجود دارد که یکی اجرای قانون افزایش پلکانی مصرف برای پُرمصرف ها و دیگری طرح سراسری پاداش صرفه جویی است.

اجرای طرح پرداخت پاداش صرفه جویی مصرف برق در سال گذشته پیروز بود و توانست سبب کاهش مصرف بخش خانگی گردد؛ سال جاری هم وزارت نیرو مصمم است با اجرای طرح سراسری پاداش صرفه جویی در مصرف را با شرایطی فراهم آورد تا همه مردم از برق مطمئن و پایدار برخوردار شوند.

بر اساس اعلام وزارت نیرو، عبدالامیر یاقوتی، مدیرکل دفتر مدیریت انرژی و برنامه ریزی امور مشترکان توانیر در این باره اضافه نمود: 3 تا 4 میلیارد تومان برای طرح تشویق مشترکان اختصاص می یابد و امید است مردم از این فرصت استفاده نمایند.

وی درباره فرایند دریافت پاداش صرفه جویی مشترکان ادامه داد: یکی از طرح های ویژه ای که سال جاری در صنعت برق موردتوجه و در دستور کار نهاده شد مربوط به ارائه پاداش صرفه جویی به مشترکان خانگی است.

این مقام مسئول اظهار داشت: این موضوع رقم های قابل توجهی را به خود اختصاص داده است، به طوری که به ازای هر کیلووات ساعت از 500 تومان تا 2000 تومان پاداش در نظر گرفته می گردد.

یاقوتی اضافه نمود: اندازه برق مشترکان در این طرح نسبت به دوره مشابه سال قبل آن ها ارزیابی می گردد و مشترکان به صورت پلکانی حائز دریافت پاداش صرفه جویی خواهند شد؛ به عبارت دیگر می توان گفت که 100 درصد مشترکان می توانند در این طرح شرکت نمایند این در حالی است که در سال گذشته فقط مشترکانی می توانستند شرکت نمایند که مصرف برق آنها زیر الگوی مصرف می بود.

کاهش 30 درصدی مصرف برق ادارات

وی اظهار داشت: استراتژی حوزه برق در وزارت نیرو در سه محور اصلی شامل افزایش ظرفیت فراوری در بخش نیروگاه های فسیلی، افزایش ظرفیت فراوری در بخش نیروگاه های تتازهپذیر اعم از نیروگاه های خورشیدی، آبی، بادی و غیره و بهینه سازی مصرف انرژی از سمت مشترکان خلاصه می گردد.

مدیرکل دفتر مدیریت انرژی و برنامه ریزی امور مشترکان صنعت برق شرکت توانیر با بیان اینکه در کنار این استراتژی، صنایع نیز بخشی از فراوری برق را در دستور کار دارند، گفت: در سال گذشته علاوه بر توسعه ظرفیت نیروگاه ها، اقدام هایی دررابطه با مدیریت منابع آب پشت سدهای کشور به منظور فراوری برق موردتوجه نهاده شد و درعین حال در زمینه تعمیر نیروگاه ها و توسعه به هنگام شبکه هم اقدام های بسیار مؤثری صورت گرفت.

یاقوتی ادامه داد: برنامه های مختلفی در ارتباط با مدیریت مصرف از سوی مشترکان نیز پیش بینی شد که مشترکان صنعتی، کشاورزی، عمومی، اداری و تجاری دراین رابطه با وزارت نیرو همکاری می نمایند.

وی اظهار داشت: بر اساس مصوبه هیئت دولت مشترکان بخش های عمومی - اداری مکلف به کاهش 30 درصدی مصرف در ساعت های روز نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده اند و در بعضی از ساعت های اداری باید حداقل 60 درصد مصرف انرژی را نسبت به ساعت روز کاهش دهند.

این مقام مسئول گفت: حوزه بعدی مربوط به مدیریت مصرف برای مشترکان بخش کشاورزی می گردد که در پنج ساعت در شبانه روز که عموماً مستقر در پیک بار شبکه است (ساعت 11 تا 18) در دو بازه تقسیم می گردد.

مدیرکل دفتر مدیریت انرژی و برنامه ریزی امور مشترکان صنعت برق شرکت توانیر گفت: صنایع نیز با جابه جایی مصرف از ساعت پرباری به ساعت های کم باری برای مدیریت مصرف همکاری لازم را صورت می دهند.

رشد مصرف برق در بخش صنعت

به گفته وی، بعضی تصور می نمایند اجرای این برنامه ها موجب کاهش رشد فراوری در بخش صنعت می گردد، این در حالی است که با اجرای این ضوابط و قوانین در سال گذشته در بخش صنعت بیشترین رشد مصرف برق را برای پیشبرد فرایند فراوری شاهد بودیم.

مدیرکل دفتر مدیریت انرژی و برنامه ریزی امور مشترکان صنعت برق شرکت توانیر درباره نحوه پرداخت خسارت به زیان دیدگان برق، اظهار داشت: در سال 1401 پس از انعقاد قرارداد با شرکت بیمه گر تازه تا به امروز یک ششم پرونده ها مورد آنالیز نهاده شده و بر اساس برنامه انتظار می رود تا انتها تیرماه همه پرونده های خسارات برق مشترکان مربوط به سال 1401 را معین تکلیف و پرداخت کنیم.

یاقوتی ادامه داد: در ارتباط با رسیدگی به پرونده های سال 1402 نیز منتظر دستورالعمل اجرایی هستیم که به تصویب هیئت وزیران برسد و پس از ابلاغ، فرایند برگزاری مناقصه صورت می گیرد.

به گفته مدیرکل دفتر مدیریت انرژی و برنامه ریزی امور مشترکان صنعت برق شرکت توانیر، از سال 1399 یک سامانه مکانیزه ای ایجاد شده که مشترکان می توانند خسارت خود را در آن ثبت نمایند و دیگر نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر مربوطه وجود ندارد.

یاقوتی اظهار داشت: یکی از برنامه های بسیار پرکاربرد در صنعت برق این است که همه خدمات به صورت غیرحضوری ارائه می گردد و مشترکان به راحتی با نصب نرم افزار برق من در تلفن همراه خود امکان استفاده از خدمات مختلفی را به صورت غیرحضوری دارند؛ این خدمات در 40 فعالیت خلاصه می گردد که 28 مورد مربوط به امور مشترکان و 12 مربوط به حوزه بهره برداری است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 خرداد 1402 بروزرسانی: 1 خرداد 1402 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 2317

به "اجرای طرح پاداش صرفه برق خانگی شروع شد ، پاداش صرفه جویی برق به کدام مشترکان پرداخت می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای طرح پاداش صرفه برق خانگی شروع شد ، پاداش صرفه جویی برق به کدام مشترکان پرداخت می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید