استاد دانشگاه تهران: تناقضات آشکار، نشان از لرزش ستون های جامعه آمریکایی است

به گزارش تور یونان ارزان، یک تحلیلگر گفت: آمریکا مانع ورود بعضی کالاها به داخل می گردد، درحالیکه قبلا سازمان تجارت جهانی را ایجاد نموده بود. این تناقض بین اصولی که ادعای آن را داشت با واقعیت ها نشان می دهد اصول و ستون های آمریکا درحال لرزش است.

استاد دانشگاه تهران: تناقضات آشکار، نشان از لرزش ستون های جامعه آمریکایی است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، برنامه آغاز یک سرانجام با موضوع (آنالیز افول قدرت آمریکا در دنیا، خروج از معاهدات تجاری با شرکای سابق و جنگ تعرفه ای آمریکا و چین) با حضور دکتر محمد خوش چهره، استاد دانشگاه تهران و اقتصاددان روانه آنتن شبکه رادیوگفت وگو شد.

محمد خوش چهره در این مصاحبه بیان کرد: اکنون چین و هند و بعضی کشورهای نوظهور دیگری در حال مطرح شدن در صحنه اقتصاد دنیای هستند که توانستند بخش هایی از فراوری صنعتی و فرا صنعتی مزیت را از دست آمریکا خارج نموده باشند، یعنی آنها در قیمت تمام شده، کیفیت و عرضه را با آن قیمت آمریکا نمی تواند فراوری کند، برای همین بازارهای آمریکا دست چین افتاده است و چین ابرقدرتی در حوزه اقتصاد شده که ابرقدرت نظامی نبوده است.

وی اضافه کرد: از همان راستا و ادبیات که قدرتهای نوظهور اقتصادی تحت عنوان مزیت اقتصادی کالاهایی فراوری می نماید که قیمتش به شدت پایین باشد. در مقطعی آمریکا در تضاد گیر کرد که بین رفاه بیشتر، رفاهی برای مردم با درآمدهای کمی که دارند، کالاهای چون خودروی ژاپنی و کره ای به شدت پایین تر از خودروی آمریکایی شد، همین طور یخچال و تلویزیون. چنین تناقضی به دلیل رفاه مردم فشاری بود که کالاهای ارزان تر از کالای آمریکایی وارد گردد و این ورود برای تامین رفاه بعضی اقشار آمریکایی ادامه پیدا کرد، در حالی که می دانست کارخانه های خودش در حال تعطیلی است.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: ورود کالاهای ارزان تر به ایالات متحده برای تامین رفاه مردم آمریکا باعث شد بیکاری به نقطه ای برسد که اکنون حجم بیکاری در آمریکا ناشی از همین صنایع کاربر مانند پوشاک باشد و امروز عمده پوشاک آمریکا از خارج وارد می گردد. به عبارتی بخش بزرگی از تجارت پوشاک در آمریکا و کانادا از سوی کشورهای فرا آمریکایی صورت می گیرد. بعضی این تضاد را بعضی مسئولان آمریکایی به دلیل تامین رفاه لازم دانستند که انجام گردد، اما ترامپ با یک تفکری دیگری به این قضیه نگریست.

محمد خوش چهره گفت: ترامپ با این سیاست به اقتصاد آمریکا نگاه کرد که بی کاری در آمریکا نباشد، او بر این نظر بود، همچون کارخانه بی .ام. و او که متعلق به آلمان است و برای صدور محصولاتش به مکزیک، بخش مونتاژش را در این کشور قرار داده، اگر قرار است که خودرو بی. ام.و در آمریکا هم وارد گردد، باید کارخانه مونتاژ آن در ایالات متحده باشد تا از کارگران محلی در مونتاژ آن استفاده نمایند و بخشی از بیکاری ناشی از ورود اتومبیل جبران گردد. از طرفی فولاد به شدن ارزان اروپا و کره باعث صنایع سنگین آمریکا را به چالش کشید، زیرا فولاد آمریکا گران تر درمی آمد و حالا جلوی ورود آن را گرفته است.

وی اضافه کرد: آمریکا در حالی مانع ورود بعضی کالاها به داخل می گردد که قبلا سازمان تجارت دنیای را ایجاد نموده بود تا بعضی کشورها مانع صادرات و واردات نشوند. حال امروز پیشگام مانع شدن است، یعنی این تناقض بین اصولی که ادعای آن را داشت با واقعیت ها در حال دادن پیغام مهم تری به ماست که اصول و ستون هایی که آمریکا بر مبنای آن شکل گرفته در حال لرزیدن است و دچار تناقض شده است. چند بحران از دهه 1990 تا 2007 در آمریکا آغاز شد که بحران معروفی بود که رکود دنیای را گرفت و از بازار مسکن آغاز شد و به بازارهای اقتصادی و پولی رفت و بعد کل اقتصاد را درگیر کرد.

این اقتصاددان بیان کرد: بحرانی که اشاره نمودم در سرانجام دوران ریاست جمهوری بوش رخ داد و من آن زمان گفتم این بحرانی که آغاز شده، بحران اعتماد است، یعنی بی اعتمادی مردم نسبت به بازارهای پولی است و می خواهند از بازار دلار کنده شوند و سهامی که سقوط می نماید، می خواهند فرار نمایند، این فرارو کنده شدن، به خودشان هم ضربه می زند. سه هفته بعد بوش به همین جمله اشاره نمود که آمریکا در بحران اعتماد قرار گرفته و مردم باید به ما اعتماد نمایند و وعده داد که 700 میلیارد دلار به فراوری خودرو یاری کند.

محمد خوش چهره گفت: بعضی انتقاد کردند که نظام سرمایه داری نباید در اقتصاد دخالت کند. لذا در نشست دو رکن مهم اقتصادی که در اقتصاد و تجارت دنیای نقش دارند، شامل بانک دنیای و صندوق بین المللی پول پیغامی دادند که کمتر گفته شد، پایه های نظام اقتصادی و مبانی نظری که نئولیبرالیزم اقتصاد آمریکا را طراحی می نماید، پایه های آن لغزنده شده و در حال شکستن است. بنابراین ما با اقدامات مان مسائل را با رویکرد رفرمی عقب می اندازیم، اما آن را حل نمی کنیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 580

به "استاد دانشگاه تهران: تناقضات آشکار، نشان از لرزش ستون های جامعه آمریکایی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استاد دانشگاه تهران: تناقضات آشکار، نشان از لرزش ستون های جامعه آمریکایی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید