اهمیت چین در سیاست خارجی احمدزی، ایجاد امنیت پایدار به وسیله رونق مالی افغانستان

به گزارش تور یونان ارزان، خبرنگاران: اهمیت چین در دومین سفر خارجی رئیس جمهور افغانستان وقتی آشکار می گردد که نیازهای اصلی دولت افغانستان مبنی بر امنیت پایدار به وسیله رونق مالی درک گردد.

اهمیت چین در سیاست خارجی احمدزی، ایجاد امنیت پایدار به وسیله رونق مالی افغانستان

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، دومین سفر خارجی اشرف غنی احمدزی رئیس جمهور افغانستان تیتر نخست بیشتر رسانه های افغانستان است و حال این پرسش مطرح می گردد؛ چین برای افغانستان از چه اولویت و اهمیتی برخوردار است که احمد زی دومین سفرش را به مقصد پکن انتخاب نموده است؟

اهمیت واقعی چین وقتی آشکار می گردد که احتیاجهای اصلی دولت افغانستان در این شرایط درک گردد و این کشور بیش از پیش به امنیت پایدار به وسیله رونق مالی احتیاجمند است بنابراین چین می تواند یکی از مولفه های مهم در این راستا باشد.

در ادامه از منظر اهمیت چین در ایجاد امینت و رونق مالی افغانستان به چند مورد اشاره می گردد:

نخست: چین یکی از سرمایه گذاران عمده و یکی از شرکای بزرگ مالی در بخش استخراج معادن افغانستان به حساب می آید. استخراج مس عینک در ولایت لوگر در شرق افغانستان توسط چینی ها صورت می گیرد، همچنین در بخش استخراج نفت شبرغان در شمال این کشور نیز چینی ها سرمایه گذاری نموده اند.

با این حال چنانچه استخراج بعضی معادن دیگر افغانستان نیز اگر به مزایده گذاشته گردد؛ چین یکی از شرکت نمایندگان با شانس بیشر خواهد بود.

بنابراین برای دولت افغانستان بسیارمهم است که در تحکیم روابط میان دو کشور گام های بلندتری را بردارد و یکی از از راه ها نیز سفرهای دیپلماتیک است .

دوم: چین برای افغانستان در ایجاد امنیت و ثبات پایدار اهمیت دارد که بدون یاری این کشور تامین نخواهد شدیا حداقل با هزینه های سنگین بدست خواهد آمد.

یکی از راه های ایجاد امنیت، زدودن فقر و جلو گیری از سربازگیری گروه های افراطی در منطقه وسیع شمال شرق افغانستان است، ایجاد ارتباط تجاری مستقیم با چین به وسیله جاده های ماشین رو از مناطق صعب العبور واخان در شمال شرق این کشور، از سیاست های راهبردی دولت قبلی کابل بود که مجالی برای اجرا نیافت.

این جاده می تواند راه های تجارت با چین را بدون پرداخت حق ترانزیت به کشور ثالث تامین کند. که در این صورت هم می تواند تامین نماینده امنیت باشد و هم سبب شکوفایی مالی و زدودن فقر از آن مناطق گردد از سوی دیگر، اهمیت امنیتی آن نیز از چند منظر مورد توجه است.

یکی این که در بعضی مناطق و روستاهای دور دست ولایت بدخشان که در راستا این راه واقع شده است؛ محرومیت مالی بصورت کمرشکنی وجود دارد. این محرومیت هاسبب شده تا گروه های افراطی و تروریستی از فقر مردم سوء استفاده نمایند؛ آن ها کوشش می نمایند تا با جذب جوانان امنیت این مناطق را با چالش روز افزون روبرو نمایند اما ایجاد راه ارتباطی می تواند زمینه های اشتغال زایی را فراهم و افغانستان را از بنادر دریایی پاکستان بویژه بندر کراچی بی احتیاج کند یا حداقل به کاهش احتیاجهای این کشور بیانجامد.

بنابراین ایجاد راه های ارتباطی از این دست باز هم می تواند بر اقتصاد و امنیت افغانستان تاثیر قابل ملاحظه ای د اشته باشد.

از سوی دیگر، سیاستمداران و دولت های گذشته پاکستان از بدو تاسیس تا هنوز از بنادر آبی این کشور استفاده سیاسی نموده اند و قراردادهای بین المللی تجاری و تعهد تسهیل تجارت دو جانبه میان کابل و اسلام آباد را به بهانه های مختلف نقض و مانع ترانزیت اموال تجاری بازرگانان افغان شده اند همچنین گاهی تعلل در ترانزیت اموال تجاری سبب زیان های فراوان تاجران افغان شده است.

بنابراین کاستن از حجم مبادلات تجاری از راستا پاکستان و ارتباط مستقیم به وسیله راه زمینی با چین می تواند کاهش نفوذ اسلام آباد را همراه داشته باشد که اگر این موفقیت برای افغانستان حاصل گردد موانع بزرگی از راستا ایجاد امنیت در این کشور برداشته خواهد شد.

سوم: اولویت افغانستان برای همکاری با چین تاثیر این ارتباط مهم بر سیاست های پاکستان است.وقتی اسامه بن لادن در سال 2011 در ابیت آباد نزدیک پایتخت پاکستان کشته شد؛ روابط میان پاکستان و آمریکا دچار تنش شد و فشارهای واشنگتن بر اسلام آباد سبب تمایل این کشور به سوی چین شد و برآورد ها این بود که در صورت فشار بیش از اندازه آمریکا به پاکستان، این کشور احتیاجمندی های مالی خود را از چین کسب خواهد نمود.

حال چین می توانست و می تواند صندلی یاری های آمریکا به پاکستان را بگیرد یا خیر؟ پرسشی است که تجربه هنوز این موضوع را به اثبات نرسانده است.

حاکمان پاکستانی دولت آمریکا را متقاعد کردند که بخشی از یاری های معوقه به این کشور را بپردازد و حادثه دستگیری اسامه بن لادن نیز به نحوی به فراموشی سپرده گردد. به هر حال چه چین بتواند صندلی امریکا را برای پاکستان کسب کند یا خیر، اما به عنوان یک کشور تاثیرگذار بر سیاست های پاکستان شناخته می گردد.

این در حالی است که با توجه به صدور و استمرار افراط گرایی از خاک پاکستان به افغانستان، سفر اشرف غنی احمدزی به چین می تواند رشد افراط گرایی در پاکستان را به عنوان خطر جدی برای سرمایه گذاری آرام و مطمئن این کشور در افغانستان گوشزد کند و سبب گردد که چین با فشار سیاسی و مالی، دولت پاکستان مجاب در مبارزه با تروریسم و نفوذ گروه های افراطی و مخالفان مسلح در افغانستان جدی تر عمل کند.

در نتیجه چین از دیدگاه های گوناگون برای دولت و مردم افغانستان با اهمیت است، هم به عنوان یک سرمایه گذارعمده در معادن این کشور و هم در ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان.

بنابراین بسیار مهم است که رئیس جمهور افغانستان به تناسب اهمیت چین، سایر همسایگان افغانستان را در سیاستگذاری آینده خود مد نظر قرار دهد. چنانچه ایجاد امنیت و ثبات پایدار بدون همکاری سایر همسایگان نیر میسر نخواهد بود و به نظر می رسد که احمدزی به نقش و تاثیر کشورهای منطقه در ایجاد ثبات افغانستان مطلع است.

اشرف غنی احمدزی قبل از انتخابات ریاست جمهوری سالجاری در افغانستان نیز در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی نیز به اهمیت همسایگان و ارتقای روابط میان افغانستان و آن ها بطور مستقیم تاکید داشت.

پ

منبع: تسنیم
انتشار: 30 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 670

به "اهمیت چین در سیاست خارجی احمدزی، ایجاد امنیت پایدار به وسیله رونق مالی افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت چین در سیاست خارجی احمدزی، ایجاد امنیت پایدار به وسیله رونق مالی افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید