طبع سیب گرم است یا سرد؟ مصلحات و خواص آن چیست؟

به گزارش تور یونان ارزان، میوه سیب به دلیل دسترسی آسان، قیمت مناسب و مغذی بودن آن، در سبد تغذیه بیشتر خانواده های ایران و جهان وجود دارد. این میوه دارای انواع مختلفی مثل سیب قرمز، زرد، سبز و سیب گلاب است. طبع سیب و ترکیبات مفیدی که در این میوه محبوب وجود دارد، آن را به یک داروی خوشمزه در طب سنتی نیز تبدیل کرده است.

طبع سیب گرم است یا سرد؟ مصلحات و خواص آن چیست؟

در این مقاله ابتدا به بیان طبع سیب از نظر طب سنتی پرداخته و سپس خواص درمانی این میوه خوشمزه را بیان خواهیم کرد.

طبع سیب چیست؟

مزاج سیب از نظر طب سنتی گرم و مرطوب است و انواع مصلحات آن گردو، آویشن، انیسون، بادام و دارچین معرفی شده است.

مزاجانواع مصلحات
گرم و مرطوبگردو، آویشن، انیسون، بادام، دارچین

بهترین خواص سیب، که نباید از آن غافل شد!

1. کمک به درمان آسم و مسائل تنفسی

سیب سرشار از آنتی اکسیدان بوده و به محافظت از ریه های شما در برابر آسیب اکسیداتیو کمک می کنند. یک مطالعه بزرگ در بیش از 68000 زن نشان داد که افرادی که بیشتر سیب می خورند، بسیار کمتر به بیماری آسم دچار می شوند. به طوری که خوردن یک سیب کوچک در روز می تواند حداقل 10% خطر ابتلا به آسم را کاهش دهد.

همچنین پوست سیب حاوی ماده ای به نام کوئرستین فلاونوئید است، که می تواند به تنظیم سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب کمک کند. در نتیجه افراد مبتلا به آسم نیز با مصرف سیب به عنوان یک مکمل دارویی التهاب و درد کمتری را تجربه می کنند.

مصرف سیب در درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و بیماری هایی مثل کرونا که غالبا ریه ها را درگیر می کنند، توصیه می شود.

2. سیب، یک میان وعده عالی برای کاهش وزن

سیب سرشار از فیبر و دارای آب فراوانی است. مطالعات نشان داده است، افرادی که قبل از غذا یک برش سیب می خوردند، احساس سیری بیشتر و طولانی تری خواهند داشت. این کار باعث می شود کالری مصرفی شما در یک روز حداقل 200 کالری کاهش پیدا کند که در طولانی مدت باعث تناسب اندام شما می شود. علاوه بر این، برخی ترکیبات طبیعی موجود در این میوه آبدار نیز باعث کاهش وزن می شود.

3. تغذیه ای مفید برای افزایش سلامت قلب

سیب به دلیل فیبر زیادی که دارد، باعث کاهش کلسترول بد خون می شود. همچنین پلی فنول های موجود در این میوه شیرین دارای اثرات آنتی اکسیدانی هستند که استرس اکسیداتیو را کاهش می دهند. (استرس اکسیداتیو به دلیل وجود رادیکال های آزاد در بدن است که باعث چاقی شکمی، کلسترول بالا و افزایش فشار خون می شود.)

جالب است بدانید که بیشترین فیبر و پلی فنول در پوست سیب است. به همین دلیل توصیه می شود برای مصرف آن، از پوست کندن میوه خودداری کرده و آن را با پوست میل کنید. (البته قبل از آن، به خوبی میوه را بشویید؛ چرا که ممکن است حاوی مواد شیمیایی انبارداری باشد.)

4. کاهش خطر ابتلا به دیابت

مطالعات انجام شده نشان داده اند خوردن سیب با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ارتباط مستقیم دارد. در واقع نتایج یک آزمایش نشان داد، خوردن روزانه یک عدد سیب، در مقایسه با عدم خوردن آن، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 28% کاهش می دهد، که مقدار قابل توجهی است. همچنین پلی فنول های موجود در سیب به جلوگیری از آسیب بافت سلول های بتا در لوزالمعده کمک می کنند. (سلول های بتا، انسولین را در بدن شما تولید کرده و در صورت آسیب دیدن باعث ایجاد دیابت نوع 2 می شوند.)

5. محافظت از مغز با مصرف آب سیب

آب سیب به حفظ استیل کولین، یک انتقال دهنده عصبی که با افزایش سن کاهش می یابد، کمک می کند. سطح پایین استیل کولین باعث ایجاد بیماری آلزایمر می شود. به همین دلیل به همه افراد، به خصوص افراد مسن توصیه می شود این میوه خوشمزه و معطر را حتما در رژیم غذایی خود قرار دهند.

6. سیب، میوه ای با خاصیت پروبیوتیک

سیب ها دارای ماده ای به نام پکتین هستند. پکتین نوعی فیبر است که به عنوان یک پروبیوتیک عمل می کند. به این معنی که باکتری های خوب موجود در روده شما را تغذیه می کند. مصرف این میوه لذیذ باعث می شود روده کوچک شما در هنگام هضم، فیبر جذب نکند. در عوض، این فیبر به روده بزرگ شما برود، جایی که می تواند رشد باکتری های خوب را تقویت کند. خاصیت پروبیوتیک سیب از بیماری هایی مانند چاقی، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی جلوگیری می کند.

7. حاوی ویتامین C؛ دارای قدرت پیشگیری از سرطان

سیب سرشار از آنتی اکسیدان هایی مثل ویتامین C است که خاصیت ضدالتهابی دارد و با رادیکال های آزاد موجود در بدن مبارزه می کند. رادیکال های آزاد، ملکول هایی هستند که در اثر ترکیب سلول های بدن با اسیدهای چرب محیطی به وجود می آیند و قادرند بافت درونی بدن را تخریب و فضای مناسبی برای رشد سلول های سرطانی ایجاد کنند. اما آنتی اکسیدان های موجود در این میوه آبدار رادیکال های آزاد را ازبین برده و از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

8. افزایش سلامت استخوان ها

خوردن انواع میوه ها با افزایش تراکم استخوان ها در بدن ارتباط مستقیم دارد و موجب افزایش سلامت استخوان ها می شود. محققان معتقدند که ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی موجود در این میوه به تقویت تراکم و افزایش قدرت استخوان ها کمک می کند. همچنین مصرف منظم سیب باعث می شود بدن کلسیم بیشتری را در خود حفظ کند.

9. محافظت از معده در برابر انواع داروها

افرادی که دارای بیماری های مزمن و التهابی مثل پوکی استخوان، روماتیسم و … هستند، به دلیل داروهایی که استفاده می کنند، دچار یک نوع حساسیت معده می شوند و حتی ممکن است معده شان آسیب جدی ببیند. طبق بررسی های انجام شده، عصاره سیب خشک به دلیل داشتن ترکیباتی مانند کلروژنیک اسید و کاتچین با محافظت از سلول های معده اثر این داروها را از بین برده و به سلامت معده کمک می کند.

سخن آخر

سیب و فرآورده های آن به گونه ای است که همه سلیقه ها در تمام سنین، طرفدار آن هستند. به علاوه طعم شیرین و طبع گرم آن باعث شده است پایه اصلی انواع آب میوه های طبیعی و انرژی بخش باشد. به علاوه از سیب در انواع شیرینی جات، تارت ها، دسرها و ماست میوه ای استفاده می شود. برای ما در پایین همین صفحه بنویسید شما از سیب چه استفاده هایی می کنید؟ منتظر نظرات و پیشنهادات عالی شما عزیزان هستیم!

شما همراهان عزیز می توانید در خبرنگاران با طرز تهیه لواشک سیب ملش و خوش طعم نیز آشنا شوید و با تهیه این لواشک، از تمامی خواص سیب بهرمند شوید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 20 تیر 1400 بروزرسانی: 20 تیر 1400 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 1767

به "طبع سیب گرم است یا سرد؟ مصلحات و خواص آن چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع سیب گرم است یا سرد؟ مصلحات و خواص آن چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید