منفی شدن تراز تجاری صمغ های صنایع غذایی برای اولین بار در 10 سال گذشته

به گزارش تور یونان ارزان، رییس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی از اجرای پروژه مطالعات بازار جهانی صمغ ها و شیره های نباتی و تدوین نقشه راه آنها در این مؤسسه اطلاع داد و گفت: در سال 1399 برای اولین بار در 10 سال گذشته تراز تجاری کشور در زمینه صمغ ها و شیره های نباتی منفی شد.

منفی شدن تراز تجاری صمغ های صنایع غذایی برای اولین بار در 10 سال گذشته

به گزارش خبرنگاران ، دکتر قدیر رجب زاده در بازدید دکتر پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم از این مؤسسه، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد و دستاوردهای این مرکز پژوهشی گفت: شناسایی چالش های ملی در ایمنی و امنیت غذایی و ارائه راهبردهای برون رفت از آنها با پتانسیل های موجود و بعلاوه پاسخگویی به نیازهای پژوهشی و نوآورانه صنعت غذای کشور از محورهای اصلی فعالیت این مؤسسه تحقیقاتی است.

وی انعقاد قراردادهای پژوهشی و فناورانه با 251 شرکت صنعتی داخلی در حوزه غذا و 13 قرارداد پژوهشی با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی خارج از کشور در سه سال اخیر را از فعالیت های این مؤسسه نام برد و یادآور شد: ایجاد و استقرار دبیرخانه دائمی شبکه ملی پژوهش و فناوری علوم و صنایع غذایی، همکاری در تدوین سند ملی امنیت غذایی کشور و تدوین چارچوب کلی سند ملی توسعه زعفران از جمله مهمترین اقدامات اجرا شده در مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی برای پیشبرد اهداف و رسالت های مشخص شده بوده است.

رجب زاده به اجرای پروژه مطالعات بازار جهانی صمغ ها و شیره های نباتی و تدوین نقشه راه آنها اشاره و اظهار کرد: با توجه به اینکه در سال 1399 برای اولین بار در 10 سال گذشته تراز تجاری کشور در زمینه صمغ ها و شیره های نباتی منفی شده است، رویکردهای اصلی در تدوین این نقشه راه، کاهش وابستگی به صمغ ها و ایجاد زیرساخت های صادرات و توسعه فناوری با هدف افزایش فراوری و ارتقای بهره وری بوده است.

رییس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی ادامه داد: در طرح تقسیم کار ملی زیست فناوری که به وسیله ستاد توسعه زیست فناوری تدوین شده فراوری بسته بندی آنتی باکتریال بر پایه سویه های نوترکیب با قابلیت فراوری باکتریوسین به عنوان جایگزین ترکیبات نگهدارنده سنتزی و بهینه سازی فراوری فرآورده های سین بیوتیک لاکتیکی بر پایه محصولات لبنی بومی- طراحی استارتر لاکتیکی مهندسی شده با قابلیت کاربرد صنعتی بر عهده مؤسسه قرار گرفته است که در حال اجرا است.

دکتر پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز گفت: شبکه سازی به منظور بهره گیری مناسب از ظرفیت ها، تجهیزات و توانمندی های موجود در کشور از اولویت های معاونت پژوهشی وزارت علوم خواهد بود.

به نقل از روابط عمومی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، وی دستاوردهای مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی را مثبت ارزیابی و تاکید نمود: با توجه به بسترسازی های اجرا شده و همینطور دستاوردهای علمی و فناورانه ارزشمند در مؤسسه، تجاری سازی دستاوردها باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد تا عایدی پایداری را برای مؤسسه پژوهشی ایجاد کند.

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه نمود: با توجه به اینکه خراسان رضوی قطب صنعت غذای کشور است، این ظرفیت در منطقه شرق کشور وجود دارد که بتانسیل های نیروی انسانی مستقر در مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی با انجام بازاریابی علمی، شاهد مشارکت بیشتر صاحبان صنایع و ارتقاء عایدی اختصاصی مؤسسه باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 خرداد 1401 بروزرسانی: 3 خرداد 1401 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 2113

به "منفی شدن تراز تجاری صمغ های صنایع غذایی برای اولین بار در 10 سال گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منفی شدن تراز تجاری صمغ های صنایع غذایی برای اولین بار در 10 سال گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید