گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و کانادا درباره ایران

به گزارش تور یونان ارزان، وزرای خارجه آمریکا و کانادا تلفنی درباره موضوعات مختلف از جمله ایران تبادل نظر کردند.

گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و کانادا درباره ایران

برای دریافت خدمات ویزای کانادا با مجربترین کارشناسان کشور همراه باشید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران ، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و کریستیا فریلند، وزیر امور خارجه کانادا در مصاحبهی تلفنی با یکدیگر درباره موضوعات دوجانبه و بین المللی از جمله تحریم های ایران مصاحبه کردند.

دو طرف همچنین بر اهمیت آشکار شدن همه حقایق درباره قتل جمال خاشقجی تاکید کردند.

سرنوشت جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی که در کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد، همچنان در هاله ای از ابهام است.

جمال خاشقجی روزنامه نگار، نویسنده و مدیر و سردبیر پیشین کانال خبری العرب نیوز بود. او همچنین سردبیر روزنامه سعودی الوطن بود و آن را به پایگاه ترقی خواستار سعودی تبدیل نموده بود.

خاشقجی در سال 2017 از عربستان گریخت. او می گفت که حکومت عربستان او را از دسترسی به توئیتر محروم نموده و سپس مقالاتی در انتقاد از رژیم سعودی می نوشت. او بخصوص از منتقدین سرسخت محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و ملک سلمان پادشاه این کشور بود. او همچنین با دخالت عربستان سعودی در یمن مخالفت می ورزید.

جمال خاشقجی در سال 1958 در شهر مدینه متولد شد. پدر بزرگ ترک تبار او محمد خاشقجی همسری سعودی اختیار نموده و پزشک مخصوص ملک عبدالعزیز بنیانگذار پادشاهی سعودی بود.

جمال خاشقجی تحصیلات ابتدایی و دبیرستانی را در عربستان گذراند و در سال 1982 از دانشگاه ایندیانا در آمریکا در رشته مدیریت بازرگانی فارغ التحصیل شد.

جمال خاشقجی زندگی کاری را از همکاری با یک کتابفروشی معروف در عربستان از سال 1983 شروع کرد و یک سال بعد به همکاری با مطبوعات عربستان پرداخت، و چندی به خبرنگاری برای روزنامه ها و مجلات عربی از جمله شرق الاوسط اشتغال داشت.

او تا سال 1999 در کشورهای متعدد خاورمیانه و آفریقا از جمله افعانستان، الجزایر، کویت و سودان به گزارشگری می پرداخت و گفته می گردد که در دوران گزارشگری در افغانستان با سرویس های اطلاعاتی عربستان سعودی و آمریکا همکاری داشت.

جمال خاشقجی از 1999 تا 2003 به سردبیری روزنامه الوطن چاپ سعودی منصوب شد اما بعدتر، به دلیل آنکه اجازه داده بود در روزنامه اش مطلبی در انتقاد از ابن تمیمه بنیانگذار وهابیت چاپ گردد، به دستور وزارت مطبوعات عربستان از سردبیری الوطن برکنار شد و از اینجا بود که او در غرب به عنوان فردی آزادی خواه و مترقی شهرت یافت.

دیدگاه های وهابی ها و نظرات اخوان المسلمین که گزارش هایی در خصوص عضویت خاشقجی در آن منتشر شده، از ابتدا با یکدیگر در اختلاف و تعارض بوده اند.

خاشقجی بعد از اخراج از الوطن به لندن رفت و به عنوان مشاور امور مطبوعاتی شاهزاده ترکی الفیصل سفیر وقت عربستان در بریتانیا و سپس آمریکا به کار پرداخت. شاهزاده ترکی الفیصل از سال 1977 تا 2001 به مدت 24 سال رئیس استخبارات عربستان سعودی بود و درست 10 روز پیش از حمله به برج های بازرگانی نیویورک در 11 سپتامبر 2001 به طور ناگهانی از سمت خود استعفا داده بود.

خاشقجی در سال 2007 بار دیگر به عنوان سردبیر الوطن به کار مشغول شد. اما سه سال بعد چاپ شعری در انتقاد از سلفی گری در این روزنامه به استعفای اجباری او منجر شد. او به خارج از عربستان رفت و به عنوان تحلیلگر سیاسی در رسانه های ببن المللی چون سی ان ان، بی بی سی و الجزیره شهرت یافت.

خاشقجی در سال 2017 به آمریکا رفت و از سپتامبر 2017 به همکاری با روزنامه واشنگتن پست پرداخت. او از منتقدین سرسخت محمد بن سلمان ولیعهد قدرتمند سعودی بود و در مقالاتش از راستا جدید سیاست خارجی عربستان سعودی در دوران محمد بن سلمان انتقاد می کرد.

او ضمن دفاع از بعضی اصلاحات محمد بن سلمان مثل آزاد کردن رانندگی برای زنان، سرکوب رسانه ها و منتقدین و بازداشت فعالان زن را محکوم می کرد.

خاشقجی با داشتن دو میلیون دنبال کننده در توئیتر یکی از مشهورترین کارشناسان دنیا عرب محسوب می شد.

خاشقجی تنها فرد خارج از خاندان پادشاهی سعودی بود که از مناسبات نزدیک حکومت سعودی با بن لادن تا قبل از حمله به برج های بازرگانی آمریکا در 11 سپتامبر 2001 مطلعی داشت. پس از این حمله، او از بن لادن فاصله گرفت.

جان بردلی نویسنده و روزنامه نگار و کارشناس دنیا عرب که با مطبوعات معتبری چون اکونومیست، نیوزویک، دیلی تلگراف و اسپکتیتور همکاری دارد و از نزدیک با جمال خاشقجی نیز همکار بوده، در هفته نامه اسپکتیتور نوشته است که تمایلات اسلامگرایانه جمال خاشقجی در زرورقی از آزدایخواهی و دموکراسی طلبی پیچیده شده بود.

خاشقجی از دهه 70 به اخوان المسلمین پیوسته بود، با همان هدف این جنبش: زدودن نفوذ غرب از دنیا اسلام. تفاوت و اختلاف او با وهابیت در این بود که خاشقجی بنا به روش اخوان المسلمین معتقد بود که حکومت اسلامی باید به وسیله انتخابات آزاد در تمام خاورمیانه برقرار گردد.

جان بردلی می نویسد توجه تنها به جنبه مردم سالاری خواهی جمال خاشقجی انسان را از فهم درست آنچه در درون دینامیسم قدرت در عربستان سعودی می گذرد، دور می نماید. به اعتقاد جان بردلی خاندان پادشاهی سعودی به صورت مافیایی عمل می نماید. پیوستن به آن همیشگی است و ترکش می تواند موجب مرگ گردد و جمال خاشقجی در شبکه چنین خاندانی گیر نموده بود. جان بردلی مرگ خاشقجی را قتلی مافیایی عنوان می نماید.

به نوشته جان بردلی، خاشقجی به دلیل شخصیت و نفوذش به بزرگترین خطر سیاسی برای شاهزاده بن سلمان در خارج از خاندان پادشاهی سعودی تبدیل شده بود و وخیم تر از آن او در خارج از خاندان پادشاهی سعودی تنها کسی بود که از ارتباطات نزدیک حکومت سعودی با اسامه بن لادن تا قبل از 11 سپتامبر 2001 مطلع بود. این اطلاعات می توانست در صورت بالا دریافت اختلافات او با خاندان سعودی خطرناک گردد.

به نوشته جان بردلی خاشقجی زمانی که مشاور شاهزاده ترکی در لندن و واشنگتن بود بار دیگر با سرویس های اطلاعاتی بریتانیا، عربستان و آمریکا مرتبط شد و به اطلاعات داخلی بسیار گرانبهایی دسترسی داشت.

نشریه اسپکتیتور به نقل از جان بردلی می نویسد در سال 2005 یک مقام رسمی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، از طرحی فانتزی برای عربستان سعودی به او خبر داده بود. این طرح که جان بردلی آن را مسخره می خواند این بود که پادشاهی سعودی برکنار گردد و پس از تسلط آمریکا بر نفت سعودی، شورایی از نخبگان عربستان، در مکه، اداره این کشور را در دست گیرد.

این مقام پنتاگون گفته بود که ما در این رابطه با گروهی سه نفره در ارتباط هستیم. یکی از این سه نفر به گفته جان بردلی، جمال خاشقجی بود. جان بردلی می گوید هرچند این طرح، طرحی فانتزی بیش نبود ولی نشانگر اهمیت خاشقجی در چشم کسانی بود که نقشه های دیگری برای عربستان در سر داشتند.

جان بردلی در اسپکتیور به نقل از یکی از دوستان خاشقجی می نویسد چند هفته پیش، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به خاشقجی بر اساس سنن قبیله ای پیشنهاد آشتی کنان و تصدی سمت مشاور خود را داده بود. اما خاشقجی این پیشنهاد را تحت عنوان اصول اخلاقی و مذهبی رد کرد و این شاید آخرین اقدامی بود که سقوط مرگبار او را رقم زد.

بخصوص که خاشقجی در اوائل سال 2018 حزبی سیاسی در آمریکا تشکیل داده بود به اسم دموکراسی برای دنیا عرب، اکنون که هدفش تأسیس حکومت اسلامی در سراسر منطقه به وسیله انتخابات آزاد بود. به نوشته جان بردلی ،کابوس بن سلمان از قدرت گیری یک اپوزیسیون اسلامی به رهبری خاشقجی به واقعیت نزدیک تر می شد.

روزنامه صباح چاپ ترکیه که به دولت این کشور نزدیک است، با چاپ عکس و اسامی افرادی که به گفته این روزنامه اعضای گروه 15 نفره بودند، مدعی شده که سه تن از آنان محافظان شخصی شاهزاده محمد بن سلمان بوده اند.

در مقابل تمامی این اتهامات ثابت نشده، عربستان تا کنون با قاطعیت، دست داشتن در چنین توطئه هایی را رد نموده است.

.

منبع: تسنیم
انتشار: 20 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 321

به "گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و کانادا درباره ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و کانادا درباره ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید