4 طرز تهیه لواشک گوجه سبز خوشمزه با آفتاب، فر و پنکه

به گزارش تور یونان ارزان، طرز تهیه لواشک گوجه سبز یکی از پرطرفدارترین روش های درست کردن است. اگر از علاقه مندان به تنقلات ترش و انواع لواشک باشید، قطعاً می دانید که لواشک آلوچه خانگی طعم فوق العاده لذیذ و خوشمزه ای دارد و در فهرست برترین انواع لواشک خانگی واقع شده است. اما آیا می دانید طرز تهیه لواشک آلوچه خانگی چگونه است؟ برای طرز تهیه لواشک گوجه سبز در فر باید دمای فر را روی چند درجه تنظیم کنیم؟ در این مقاله از سرویس می توانید با آموزش درست کردن لواشک گوجه سبز در خانه آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص طریقه درست کردن لواشک آلوچه خانگی پاسخ خواهیم داد. با همراه باشید.

4 طرز تهیه لواشک گوجه سبز خوشمزه با آفتاب، فر و پنکه

طرز تهیه لواشک گوجه سبز در آفتاب

مدت زمان آماده سازی: 20 دقیقه

مدت زمان پخت: 30 دقیقه

کالری در هر 100 گرم لواشک گوجه سبز: 250 تا 300 کالری

مواد لازم برای تهیه لواشک گوجه سبز در آفتاب

  • گوجه سبز: 2 کیلوگرم
  • آب: به میزان لازم
  • نمک: به میزان لازم

مراحل طرز تهیه لواشک گوجه سبز خانگی بدون فر

درست کردن لواشک گوجه سبز خانگی خیلی راحت تر از آن چیزی است که تصور می کنید. اگر تا به حال لواشک خانگی درست نکرده اید، باید بدانید که در طرز تهیه لواشک خانگی تنها باید میوه مورد نظرتان را به خوبی بپزید و بعد آن را از صافی رد کنید و داخل سینی پهن کنید تا خشک گردد و تبدیل به لواشک گردد.

در این میان رعایت کردن بعضی فوت و فن ها و اصول کلی نیز می تواند به شما یاری کند تا لواشکی خوشمزه تر و باکیفیت تر تهیه نمایید. در ادامه می توانید با دستور پخت لواشک خانگی آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لواشک آلو

مرحله اول؛ شستن گوجه سبزها

در اولین مرحله از دستور پخت لواشک گوجه سبز باید گوجه سبزها را به خوبی بشویید و شاخه های روی آن را جدا کنید تا برای درست کردن لواشک آماده شوند.

مرحله دوم؛ ریختن گوجه سبزها داخل قابلمه آب

بعد از شستن گوجه سبزها، در این مرحله از طرز تهیه لواشک گوجه سبز خانگی باید آن ها را داخل یک قابلمه بزرگ بریزید و تمام قابلمه را از آب پر کنید. میزان آب باید به مقدار ای باشد که کاملاً سطح روی گوجه سبزها را بپوشاند.

مرحله سوم؛ قرار دادن قابلمه گوجه سبزها روی شعله گاز

بعد از این که همه گوجه سبزها را داخل قابلمه آب ریختید، در این مرحله از تهیه لواشک گوجه سبز ترش و ملس خانگی باید میزانی نمک به آب اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید. توجه داشته باشید که درب قابلمه را نباید روی آن بگذارید، زیرا این کار موجب سر رفتن گوجه سبزها می گردد.

مرحله چهارم؛ پختن گوجه سبزها برای لواشک

در طول پخت لواشک گوجه سبز باید هر از چند گاهی گوجه سبزها را هم بزنید تا به خوبی له شوند. توجه داشته باشید که در طرز تهیه لواشک گوجه سبز نباید شعله گاز را زیاد کنید. زیرا این کار موجب ته گرفتن گوجه سبزها می گردد. زمانی که گوجه سبزها کاملاً غلیظ شدند و خوب پختند، می توانید شعله گاز را خاموش کنید.

مرحله پنجم؛ رد کردن گوجه سبزها از صافی

در این مرحله از طرز تهیه لواشک گوجه سبز باید اجازه دهید که گوجه سبزهای پخته شده کاملاً خنک شوند. سپس یک صافی بزرگ روی یک قابلمه دیگر قرار دهید و مواد لواشک را داخل صافی بریزید. در این مرحله باید پوست و هسته گوجه سبز کاملاً جدا گردد و تنها عصاره و گوشت گوجه سبز پخته شده از فیلتر رد گردد.

برای این که گوجه سبز راحت تر از صافی عبور کنید، باید یک دستکش به دست کنید و گوجه سبزها را به آرامی روی صافی بکشید تا کاملاً از آن عبور نمایند و در پایان فقط کمی تفاله و هسته گوجه سبز باقی بماند.

مرحله ششم؛ ریختن مواد لواشک گوجه سبز داخل سینی

بعد از فیلتر کردن گوجه سبزها در این مرحله از آموزش درست کردن لواشک گوجه سبز باید چند سینی بزرگ رویی یا استیل آماده کنید. کف سینی ها را با میزانی روغن چرب کنید و سپس مایه لواشک را کمی هم بزنید و داخل سینی بریزید. به یاد داشته باشید که ضخامت مایه لواشک گوجه سبز نباید بیشتر از 8 میلی متر باشد.

مرحله هفتم؛ قرار دادن لواشک گوجه سبز زیر آفتاب

بعد از ریختن مایه لواشک داخل سینی باید سینی ها را در معرض آفتاب قرار دهید تا به خوبی خشک شوند.

مرحله هشتم؛ آماده شدن لواشک گوجه سبز

به طور معمول اگر ضخامت لواشک ها مناسب باشد و نور آفتاب به خوبی به آن بتابد، لواشک شما بعد از 2 تا 3 روز آماده می گردد. بعد از خشک شدن کامل لواشک، می توانید لایه های آن را به راحتی از داخل سینی جدا کنید و رول کنید و در مقدار های دلخواه برش بزنید. برای نگهداری لواشک گوجه سبز مثل سایر انواع لواشک بهتر است آن را داخل کیسه فریزر قرار دهید و در یخچال یا فریزر بگذارید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لواشک زرشک به 2 روش

طرز تهیه لواشک گوجه سبز با پنکه

برای طرز تهیه لواشک گوجه سبز با پنکه می توانید مایه لواشک را به همان روشی که پیش تر گفته شد آماده کنید. سپس سینی لواشک ها را به جای این که زیر نور آفتاب بگذارید، در مقابل پنکه قرار دهید تا خشک گردد. این روش برای افرادی که به هر دلیلی به آفتاب دسترسی ندارند و آپارتمان نشین ها، روش مناسبی است.

طرز تهیه لواشک گوجه سبز در فر

در طرز تهیه لواشک گوجه سبز در فر باید مایه لواشک را داخل سینی بریزید. فر را روی دمای 120 تا 130 درجه سانتی گراد تنظیم کنید. سپس سینی فر را برای 2 تا 3 ساعت در طبقه بالای فر قرار دهید. در صورتی که کناره های لواشک تیره شد و قسمت میانی آن هنوز نرم است، بهتر است لواشک را از فر خارج کنید و برای چند ساعت در فضای بیرون از فر قرار دهید و بعد دوباره در فر بگذارید تا قسمت میانی لواشک نیز کاملاً آماده گردد.

طرز تهیه لواشک گوجه سبز با رب انار

اگر دوست دارید لواشک شما ترش تر گردد و رنگ تیره تری داشته باشد، می توانید بعد از آماده شدن مایه لواشک، میزانی به آن اضافه کنید و مواد را خوب ترکیب نمایید. سپس می توانید لواشک ها را داخل سینی بریزید و به ترتیبی که در بالا گفته شد آماده کنید.

طرز تهیه لواشک آلوچه خشک

طرز تهیه لواشک آلوچه خشک نیز درست همچون گوجه سبز تازه است. برای این کار باید آلوچه خشک ها را در آب بجوشانید و زمانی که کاملاً نرم و پخته شد از صافی رد کنید. سپس می توانید مایه لواشک را داخل سینی بریزید و زیر نور آفتاب قرار دهید تا خشک شوند.

فوت و فن های طرز تهیه لواشک گوجه سبز یا آلوچه

*در طرز تهیه لواشک گوجه سبز می توانید به جای نمک از میزانی شکر بهره ببرید تا طعم لواشک شما کمی ملس و شیرین گردد.

*برای تهیه لواشک آلوچه خانگی نباید ضخامت مایه لواشک شما زیاد باشد. زیاد بودن ضخامت لواشک موجب می گردد تا لواشک به راحتی خشک نگردد و کپک بزند.

*برای تهیه لواشک آلوچه خانگی در آفتاب باید سینی لواشک را در مکانی دور از رطوبت قرار دهید تا به لواشک به خوبی خشک گردد.

*در صورتی که دوست دارید دور لواشک شما پلاستیک داشته باشد، می توانید یک پلاستیک روی سینی بگذارید و بعد مایه لواشک را داخل سینی بریزید.

*در صورت تمایل می توانید میزانی سرکه به مایه گوجه سبز اضافه کنید تا طعم لواشک شما ترش تر گردد.

*اگر مایه لواشک شما کامل له نشده، می توانید آن را داخل مخلوط کن بریزید و خوب له کنید و بعد لواشک درست کنید.

*در طرز تهیه لواشک گوجه سبز در فر به هیچ عنوان حرارت فر را زیاد نکنید، این کار موجب سوختن لواشک می گردد.

*معمولا سرو یا ، و مرسوم است اما ما به شما پیشنهاد می کنیم حتما لواشک گوجه سبز را هم امتحان کنید.

*درست کردن لواشک گوجه سبز در آفتاب معمولاً حدود 3 روز طول می کشد.

*هر چقدر ضخامت لواشک گوجه سبز شما بیشتر باشد، به زمان بیشتری برای خشک شدن احتیاج دارد.

*برای خوش طعم شدن لواشک گوجه سبز می توانید میزانی زرشک به آن ها اضافه کنید.

*در طرز تهیه لواشک گوجه سبز مدام مایه لواشک را هم بزنید و مراقب باشید تا ته نگیرد.

*در طرز تهیه لواشک گوجه سبز باید غلظت مایه لواشک درست مثل ماست هم زده غلیظ باشد.

*توجه داشته باشید که اگر ضخامت لواشک شما زیاد باشد و به خوبی در سراسر ظرف پهن نگردد، ممکن است کپک بزند.

*اگر برای تهیه لواشک گوجه سبز به آفتاب دسترسی ندارید، بهتر است لواشک را در فر یا جلوی پنکه قرار دهید تا خراب نگردد.

*برای جلوگیری از نشستن گرد و غبار و دسترسی حشرات به لواشک می توانید یک لایه پارچه نازک روی آن قرار دهید.

*برای خوش طعم شدن مزه لواشک گوجه سبز خانگی می توانید آن را در ترکیب با میوه های دیگر نیز درست کنید.

*اضافه کردن گلپر به لواشک گوجه سبز عطر بی نظیری به لواشک می بخشد و طبع آن را متعادل می نماید. در صورت تمایل می توانید میزانی پودر گلپر به مایه لواشک بهره ببرید.

سوالات متداول

طرز تهیه لواشک فوری گوجه سبز چگونه است؟

در طرز تهیه لواشک فوری گوجه سبز باید به جای قرار دادن سینی لواشک زیر نور آفتاب آن را برای 2 تا 3 ساعت داخل سینی فر قرار دهید تا آماده گردد.

چگونه لواشک گوجه سبز درست کنیم؟

در طرز تهیه لواشک آلوچه خانگی باید ابتدا آلوچه ها را در میزانی آب بپزید و بعد از صافی رد کنید. سپس مایه لواشک را داخل سینی می ریزد و زیر نور آفتاب قرار می دهید تا خشک گردد.

منبع: افق کوروش
انتشار: 12 مرداد 1401 بروزرسانی: 12 مرداد 1401 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 2179

به "4 طرز تهیه لواشک گوجه سبز خوشمزه با آفتاب، فر و پنکه" امتیاز دهید

2 کاربر به "4 طرز تهیه لواشک گوجه سبز خوشمزه با آفتاب، فر و پنکه" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 طرز تهیه لواشک گوجه سبز خوشمزه با آفتاب، فر و پنکه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید